Klacht Billink: Communicatie Billink Achteraf Betalen is Ondermaats

sad Niet opgelost
G. Gadet

Billink handelt namens gloeilampgoedkoop.nl betaling achteraf af. Als betaling niet is verricht na verstrijken van de betalingstermijn, volgt een herinnering. Daarna volgt een aanmaning. Tot zover allemaal correct, echter het te betalen bedrag is bij de aanmaning verhoogd zonder verdere toelichting. In alle communicatie is alleen sprake van ' openstaand bedrag'. Er is geen verwijzing naar een factuur of extra (administratie)kosten.

Na betaling van het factuurbedrag volgt al snel een Mail over openstaande 'sommatie kosten'.

Billink verwijst in zijn facturatie mail naar 'algemene voorwaarden' waarbij niet duidelijk is of hiermee de voorwaarden van Billink of gloeilampgoedkoop.nl bedoeld worden.

Dan maar op zoek gaan naar de algemene voorwaarden van Billink. Die zijn niet te vinden op de Billink website. Na wat speurwerk blijk alléén onderaan de facturatie mail een link te staan naar 'gebruikersvoorwaarden' (!). Dat blijkt uiteindelijk een synoniem te zijn voor 'algemene voorwaarden'. In dit document wordt inderdaad melding gemaakt van sommatiekosten die in rekening worden gebracht in geval van verzuim. Er wordt niet vermeld hoe hoog dit is of hoe dit tot stand komt.

Billink begeeft zich hiermee op het randje van wat de wet voorschrijft. Daarbij wekt ze de indruk opzettelijk ondoorzichtigheid te scheppen waarmee ze hun dreiging van 'buitengerechtelijke kosten in rekening brengen' extra kracht zetten.

Het zou Billink als incasso buro sieren als ze duidelijker zouden worden in hun communicatie en bijvoorbeeld hun voorwaarden duidelijk vindbaar op hiun website zouden opnemen.

Tevens ben ik van mening dat betreffende factuur op tijd betaald is, gezien de leverdatum van de goederen en de sommatiekosten derhalve onterecht in rekening zijn gebracht.
Billink heeft op geen enkele wijze inhoudelijk gereageerd op de slechte vindbaarheid van haar voorwaarden, de hoogte van bijkomende kosten zoals sommatiekosten en daarmee geen oplossing geboden zoals in de klacht gevraagd. Wel waren ze heel snel met het treffen van een (ongevraagde) coulance regeling mbt sommatiekosten. De afhandeling daarvan ging voorspoedig. Het lijkt dat Billink er alles aan gelegen is om een ' klacht' snell op te lossen, zonder de oorzaak aan te pakken. Al die tijd is er radiostilte vanuit gloeilampgoedkoop.nl, die vanaf het begin op de hoogte zijn gebracht. Misschien is het lampje kapot? -einde verhaal, einde zaken doen met gloeilampgoedkoop.nl en Billink.

Billink
    Goedendag G. Gadet,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Billink is geen incassobureau, wij verzorgen de facturatie voor webshops. De facturatie verzorgen wij alleen als er is gekozen voor Billink als betaalmogelijkheid.

Wij versturen inderdaad eerst een factuur en daarna een herinnering zonder extra kosten. Op de herinnering is de volgende tekst meegenomen.

Bij niet tijdige betaling bent u formeel in verzuim en is Billink gerechtigd buitengerechtelijke kosten in rekening te brengen. De hoogte van deze kosten bedragen minimaal 40 euro.

Aangezien wij geen betaling hebben ontvangen binnen het termijn van de herinnering hebben wij een aanmaning verzonden met eenmaal sommatiekosten.
    Wij hebben een aanmaning met eenmaal extra kosten verzonden op 16 januari, de betaling welke is overgemaakt hebben wij op 18 januari ontvangen.

Uit coulance hebben wij de extra kosten verlaagd naar €5.00, hierover hebben wij direct een e-mail verzonden zodat de betaling overgemaakt kan worden binnen het gestelde termijn.

Vertrouwend u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Supportteam Billink.

Geachte heer / mevrouw,

hartelijk dank voor uw snelle reactie en mijn excuses dat ik uw organisatie als incassoburo heb aangeduid.
    Ik begrijp uw werkwijze, maar in uw antwoord gaat u voorbij aan mijn punt dat uw organisatie belangrijke informatie zoals duidelijke vermelding van voorwaarden en hoogte van sommatie kosten verzuimt te vermelden.

De factuur is, gekeken naar de factuurdatum inderdaad te laat betaald, maar daar staat tegenover dat de oorspronkelijke verzending door gloeilampengoedkoop.nl pas NA factuurdatum heeft plaats gevonden waardoor het hele inningsproces uit de pas is gaan lopen. Daar wil ik echter geen woorden meer aan vuil maken. Ik waardeer uw coulance aanbod, al zag ik als consument liever een aanpassing in uw communicatie. Om erger te voorkomen had ik de sommatiekosten reeds aan u overgemaakt ovv factuurnummer. Ik verzoek u het verschil terug te storten op mijn rekening waarvoor ik u zal antwoorden op uw directe mail. Na ontvangst van dit bedrag kunnen we dit afsluiten.

Privé
    Privé bericht
    Deze reactie is verborgen
    Billink
    Goedendag G. Gadet,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij versturen na een aantal dagen de factuur automatisch, aangezien wij niet de producten leveren zijn wij niet op de hoogte van een latere levering.
    De webshop heeft de mogelijkheid om de factuur maximaal 14 dagen in de wacht te zetten als de producten later worden geleverd.

Wij hebben de betaling ontvangen, onze financiële afdeling stort het teveel betaalde bedrag (€7.50) terug.

Vertrouwend u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Team Billink

Ook een klacht indienen over Billink?