Opgelost door Billink: Onterechte sommatiekosten

Status
sad Opgelost
Klachtnummer
# 264422
Gebruiker
frank buijs
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Billink brengt 12,50 sommatiekosten in rekening voor een eerste aanmaning. Dit is onwettig.
Direct na de sommatie is het verschuldigde bedrag betaald, de sommatiekosten zijn niet betaald. Dit is direct aan Billink kenbaar gemaakt.

Zonder verdere communicatie volgt enige tijd hierna een tweede sommatie, met het verzoek de 12,50 te betalen. Wederom aangegeven dat deze praktijk onwettig is.

Nu wel een antwoord terug, met de mededeling dat er echt betaald dient te worden. Er wordt 2 weken respijt geboden.

Samenvattend zijn dit soort praktijken misleidend. De bedragen zijn van dien aard dat men snel zou denken, betaal maar om er snel vanaf te zijn.
Als men dit op grote schaal doet, heeft men ongetwijfeld een prima verdienmodel.

Gewenste oplossing

Stoppen met misleiden en vordering intrekken.
Geboden oplossing
Het bedrag wordt terecht gecrediteerd. De werkwijze van Billink blijft wat mij betreft discutabel. Mensen die niet klagen of niet bekend zijn met de regels zullen waarschijnlijk gewoon te goeder trouw betalen. Om nu te schijven dat men uit 'coulance' crediteert, klopt niet. Voordat er kosten in rekening gebracht mogen worden, dient men eerst een aanmaning te sturen en de consument er op te wijzen dat wanneer er binnen 14 dagen niet betaald wordt, er extra kosten aan verbonden kunnen zijn. Wettelijk is dit vastgesteld op max 40 euro. Rest de vraag nog, zijn dan deze eventuele kosten redelijk. In dit geval zou dit 12,50 (ex BTW) voor een (geautomatiseerde) mail zijn.
Status
opgelost
Beoordeling
sad

1 reactie

  1. Auteur
    Billink
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Goedendag,

    Hartelijk dank voor je bericht.

    Wij rekenen extra kosten wanneer een betaling te laat is ontvangen. Deze kosten worden gerekend en de regels welke hiervoor wettelijk gelden volgen wij.

    Uit coulance voor de situatie hebben wij de sommatiekosten verwijderd. Wij adviseren om voortaan een betaling op tijd te voldoen om verdere kosten te voorkomen.

    Vertrouwend je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    Team Billink

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over Billink?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen