Klacht Billink: Sommatie naar niet bestaand emailadres

NRFJE

Onlangs ontving ik van u een ingebrekestelling vanwege het niet betalen van mijn rekening bij Haarshop.nl.
Hierin staat dat er op 23/3 door mij een bestelling is geplaatst bij haarshop.nl van 22,89. Dit is correct.
Deze rekening had door mij achteraf voldaan moeten worden. De rekening zou per email aan mij worden verzonden. Ik heb echter bij de bestelling per abuis een verkeerd e-mailadres opgegeven. Het huisadres en tel # zijn echter wel correct. Reden genoeg om aan te nemen dat het hier een typefout betreft. (1 letter verschil).
Vervolgens staat er te lezen dat er twee maal een sommatie per email is verstuurd ad 12,50 naar een onbestaand e-mailadres. Het is onmogelijk naar dit adres een e-mail te sturen zonder een zogenaamde 'delivery (failed)' message te ontvangen.
Tot slot moet deze rekening binnen 5 dagen na ontvangst worden betaald. Ontvangen op vrijdag 6 mei met dagtekening 4 mei dus onmogelijk voor 9 mei (vandaag) te voldoen i.v.m. weekend. Bellen kost ook 60ct/min.

Laten vervallen van de onwettige en tevens buitenproportionele sommatiekosten. Verder ben ik natuurlijk bereid direct tot betaling van de originele factuur over te gaan.

Beste Nienke Reuvers,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Billink ontvangt de gegevens van de webshop voor de facturatie zoals ze zijn ingevuld bij het bestellen.
    Wij werken met een volledig geautomatiseerd systeem waardoor wij de mogelijkheid niet hebben om elke factuur handmatig te controleren of u de e-mails heeft ontvangen en geopend.

Wanneer u kiest voor Achteraf Betalen gaat u akkoord met de gebruikersvoorwaarden, in deze voorwaarden wordt onderstaand gespecificeerd:

U bent verplicht Billink te voorzien van de juiste gegevens bij uw aanvraag en bent aansprakelijk voor de vergoeding van enige schade voortkomende uit de onjuist aangeleverde gegevens welke Billink of Leverancier ondervinden.

Wanneer u een product via het internet besteld ontvangt u binnen enkele seconden een mail met de bevestiging van uw bestelling. Het invullen van uw e-mailadres is uw eigen verantwoordelijkheid en tevens voor u de bevestiging dat de bestelling is gelukt en de webshop u hiervan op de hoogte stelt.
    Als u ons kunt aantonen dat u de bevestigingsmail heeft ontvangen hebben wij de mogelijkheid de volledige sommatiekosten kwijt te schelden.

Wanneer u aangeeft dat u de opdrachtbevestiging niet heeft ontvangen, de producten anderhalve maand in huis heeft en de betaling is uitgebleven, kunnen wij u tegemoet komen door éénmaal de sommatiekosten kwijt te schelden.

Wij hebben uw factuur een week in de wacht gezet en zien de betaling van de factuur met €12,50 spoedig tegemoet.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

L.S,
    allereerst mijn complimenten voor het copy-paste werk inclusief spelfouten van een andere klacht. Op deze manier voelen klanten zich vast erg serieus genomen.
    Verder blijf ik bij mijn standpunt. Zoals mijn rechtsbijstandvz reeds aangaf kunt u niet bewijzen dat u mij eerder van een schriftelijke sommatie heeft voorzien en zijn de kosten onwettig. Ik geef hierbij aan de originele factuur vandaag nog te voldoen, minus alle sommatiekosten en ga ervan uit dat de zaak hiermee is afgedaan.

NRFJE
    overigens wel toepasselijk dat u een spelfout heeft gemaakt in uw reactie. U ziet, vergissen is menselijk.

Ten aanzien van de WIK
    Billink hanteert in haar aanmaningen aan haar debiteuren administratiekosten conform de door de WIK ontstane praktijk. Deze praktijk houdt in dat Billink in haar eerste aanmaning reeds de Buitengerechtelijke Incassokosten aanzegt door u schriftelijk een 14 dagen termijn te gunnen met een waarschuwing voor incassokosten (conform art. 6:96 lid 6 BW). Door deze aanmaning is Billink gerechtigd u kosten in rekening te brengen conform de WIK staffel, in uw geval € 40,-. Dit houdt echter niet in dat zij direct verplicht is deze kosten ook daadwerkelijk van u te eisen en laat Billink derhalve vrij om u een ander bedrag – zoals € 7,50 of 15,00 – in rekening te brengen.

Deze omstandigheden brengen met zich mee dat Billink in juridische zin correct heeft gehandeld door u een brief te sturen met de nodige sommatiekosten, met de waarschuwing dat een overdracht aan een deurwaarder danwel incassobureau aanstaande is.

Ten aanzien van de ontvangst van onze berichten
    Allereerst dienen wij u er op te wijzen dat elektronische berichten reeds geruime tijd door de wetgever zijn geaccepteerd te voldoen aan de juridische definitie van ‘schriftelijk’. Uw bezwaren dat Billink enige kosten niet heeft mogen aanzeggen middels een geschrift treffen derhalve geen doel.

Bij het plaatsen van uw order heeft u aan Billink uw e-mailadres mogen verstrekken en is dit derhalve een door u aangewezen correspondentieadres geworden.

Wij zien de betaling van de factuur tegemoet.

NRFJE
    Ik wijs u op eerdere (correcte) afhandeling van een zelfde klacht:
    verder blijft het standpunt het zelfde. Een email naar een geldig e-mail adres zal in sommige gevallen best onder 'schriftelijk' kunnen vallen, echter in dit geval bij een niet bestaand email adres niet. Ik heb dan ook geen enkele kans gehad de rekening op een normale wijze te voldoen.
    NRFJE
    Daarnaast had u er ook voor kunnen kiezen een brief te sturen in plaats van een email. (voor 12 euro 50 kunt u een boel postzegels kopen).
    Of even een telefoontje (tegen normaal tarief, in plaats van omgekeerd 60 cent per minuut).
    De originele factuur is inmiddels betaald. Betaalbewijs per email verzonden.
    Beste Nienke Reuvers,

Wij hebben deze kwestie reeds per mail met u afgehandeld. Zoals vermeld, raden wij u in het vervolg aan te controleren of u een bevestiging van de bestelling heeft ontvangen.
    In een volledig geautomatiseerd systeem welke duizenden facturen per dag verstuurd is het niet mogelijk om een handmatige controle uit te voeren.

Wij bieden de webshop de mogelijkheid aan een post factuur te versturen, wanneer hier niet voor wordt gekozen kunnen wij dit niet handmatig aanpassen omdat u een onjuist e-mailadres heeft ingevoerd.

Wij zien de betaling van de originele nota tegemoet.

NRFJE
    Hoewel vanaf het begin duidelijk was dat het hier een onbedoelde typefout betrof, bleef Billink in de eerste instantie voet bij stuk houden en met juridische termen komen. Dit is niet prettig. Ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die daardoor denken "ik betaal maar om niet in de problemen te komen". Dat kan nooit de bedoeling zijn.
    De geboden oplossing is prima. De persoon die de antwoorden hier typt mag overigens wel even een opfriscursus d's en t's gaan volgen. Maar dat terzijde.

NRFJE

Ook een klacht indienen over Billink?