Opgelost door BKR: BKR :betaling voor inzage wordt gratis

content Opgelost
Frank Pkp

Ik lees net dat BKR is teruggefloten voor het laten betalen voor inzage in je eigen BKR-dossier. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is dat in strijd met de privacyregel. Maar hoe zit het dan met al betaalde diensten?

Het zou BKR sieren als ze al betaalde diensten terug zouden betalen. Die privacyregels zijn immers niet van vandaag!

Frank Pkp
    Voorlopig nog doodse stilte vanuit BKR...
    BKR
    Goedemorgen meneer Plekkenpol,

Excuses dat u even op ons antwoord heeft moeten wachten.

U heeft destijds de keuze kunnen maken tussen een gratis inzage of het afnemen van een betaald pakket. In het geval u een betaald pakket met aanvullende diensten heeft gekozen, dan blijven deze geldig en kunt u hiervan tot de einddatum gebruikmaken. Deze aanvullende diensten zitten niet in de gratis inzage. Pas aan het einde van de looptijd vervalt het pakket. U heeft dus betaald voor een dienst waarvan u gebruik kunt blijven maken tot de einddatum.
    Heeft u een betaald basispakket afgenomen, dan heeft u hiervoor € 4,95 betaald. Dit bedrag is slechts een kleine bijdrage in de totale kosten die wij hiervoor moeten maken. Als wij naar rato u hiervoor een deel zouden terugbetalen, dan wegen deze paar euro niet op tegen de administratieve kosten die vele malen hoger zijn.

Daarom dat BKR ervoor kiest om geen geld terug te geven. Dit staat ook in de algemene voorwaarden vermeld.

Wij hopen op uw begrip

BKRWebcare

Frank Pkp
Alhoewel het natuurlijk niet om een groot bedrag gaat betwijfel ik toch een aantal zaken. Er wordt gezegd dat het “abonnement” recht geeft op 1 jaar inzage. Dat mag dan wel zo zijn, maar een particulier zoals ikzelf had slechts 1 keer inzage nodig. Als BKR nou eens een systeem zou gaan gebruiken waarbij eenmalige inzage (in 1 jaar) gratis zou zijn? Als tweede punt noemen jullie dat jullie kosten veel groter zijn dan het bedrag dat de klant betaald. Niet geloofwaardig: via IDIN logt de klant zelf in, er hoeft verder geen enkele actie door BKR te worden ondernomen. Klinkt mij vergelijkbaar in de oren als de “servicekosten” die je als klant betaald bij het online boeken van kaartjes: je doet alles zelf, krijgt geen fysieke kaartjes of papieren en moet toch betalen voor service. Welke service dan? Waarin zitten die kosten? Hoe dan ook: we laten het rusten

Ook een klacht indienen over BKR?