Klacht Blokker: Het in strijd met de wet hanteren van beperkte garantie in verhouding met de te verwachten levensduu

M.G.M. van Schaik

Blokker weigert meer dan 2 jaar garantie te geven op een Philips Senseo koffiezetter. na 21/2 jaar breekt het scharnier van de deksel. In de winkel wordt alleen maar "2 jaar garantie" geroepen. Zij verwijzen naar Philips. Deze geeft aan geen garantie te verlenen maar wel de reparatie te willen uitvoeren en wel voor 124 euro. De aankoopprijs was 80 euro.
Mijn gemotiveerd bezwaar tegen de weigering om garantie te verlenen is door Blokker Klantenservice is afgewezen met als argument: op onze website staat dat de garantieperiode 2 jaar bedraagt tenzij de leverancier meer biedt.
(contactnummer 1481540).

Blokker dient de wettelijke regels voor garantie aan consumenten na te leven en op grond daarvan ofwel het apparaat te (laten) repareren, ofwel een vervangend goed werkend apparaat te leveren ofwel het aankoopbedrag terug te betalen.
Geen. Blokker stelt dat de garantieperiode van de fabrikant (Philips), die Blokker overneemt, gelijk is aan de verwachte levensduur van het door Blokker geleverde product. Wel stelt Blokker: "Wettelijk gezien heeft u recht op een goed product." ... Dus dat weten we nu: de verwachte levensduur van de huishoudelijke apparaten die door Blokker worden geleverd bedraagt 2 jaar! Na deze termijn is het aan de klant te bewijzen dat het defect ontstaan is door een productiefout ?! Onzin, de klant heeft recht op een duurzaam product. En een Philips Senseo die bij gewoon gebruik na 2 1/2 jaar total loss is, daar is in alle redelijkheid weinig duurzaams aan. Conclusie: aangeven bij de ACM en nooit meer iets kopen bij Blokker. Als voorbeeld: de camera-industrie heeft ook deze policy lang aangehouden. Inmiddels wordt daar de standaard garantietermijn van 5 jaar aangehouden.

Blokker
    Beste mevrouw van Schaik,

Vervelend om te vernemen dat het scharnier van de deksel van uw Senseo apparaat na 2 1/2 jaar gebruik defect is gegaan. Wij houden voor dit artikel dezelfde garantieperiode aan als de fabrikant. Deze garantieperiode is gelijk aan de verwachte levensduur van het apparaat. Defecten die veroorzaakt worden door een productiefout worden binnen de gestelde garantietermijn door ons kosteloos gerepareerd. Voor defecten ontstaan door slijtage of onjuist gebruik geldt dit niet.

Wettelijk gezien heeft u recht op een goed product. Een vaste garantieperiode is niet vastgelegd in de wet omdat dit voor ieder artikel weer anders ligt. Gezien u het apparaat 2 1/2 jaar zonder problemen heeft kunnen gebruiken is er van een ondeugdelijk product geen sprake. Nu de garantietermijn verstreken is, is het aan u om te bewijzen dat het breken van het scharnier van de deksel ontstaan is door een productiefout. Wij zien dit defect als slijtage. Binnen de door ons aangeboden garantieperiode had de bewijslast bij ons gelegen. Mocht u meer willen weten over de wettelijke regeling rondom garantie dan kan u dat hier nalezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
    Het is mogelijk om via ons uw apparaat te laten repareren maar de kosten hiervoor zijn voor uw rekening. Omdat u in dat geval bovenop de reparatiekosten ook behandelingskosten aan ons moet betalen raad ik u dit niet aan. Een reparatie direct via Philips zal voor u goedkoper uitvallen.

Het spijt me dat ik u niet op de door u gewenste manier kan helpen. Mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u contact opnemen via e-mail, social media of telefoonnummer 0800-9131 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00-20:00 uur). Nieuw! Of stel je vraag via WhatsApp, telefoonnummer: 06-12 82 35 38.

Blokker Klantenservice
    Saskia

Ook een klacht indienen over Blokker?