Klacht BNNVARA: Schuldig maken tot het aanzetten van geweld en het creëren van gewelddadige situaties.

Han van der Tol 'Media Remix'

Rapboodschap voor BNNVARA. Hierin staat de vraag 'Media: schuldig of niet?' centraal, waarmee zij een discussie over het camerageweld van Tim Hofman op gang willen brengen. De TV maker houdt zich in zijn programma’s vooral bezig met de vraag of andere mensen schuldig zijn, terwijl hij zichzelf schuldig maakt tot het aanzetten van geweld en het creëren van gewelddadige situaties met als doel het behalen van hoge kijkcijfers.
Fake news, hate news en zwartmakerij overheersen de media de laatste jaren. De inmiddels beroemde ‘gebroken kaak affaire’ met Ton Hendriks symboliseert dit tijdperk. Wie is er schuldig aan het camerageweld en is dit de manier om kijkcijfers te behalen? Mensen worden op (publieke) landelijke TV als schuldig veroordeeld en worden ongewild voor de camera in een hoek gedreven. Voor kijkers enkele minuten entertainment, voor de ‘schuldige’ het begin van maanden en jaren van negatieve publiciteit. Is dit hoe we willen dat de media haar invloed gebruikt?

‘Media Remix’ is de tweede video die Han van der Tol produceert. In 2017 maakte hij, niet gehinderd door enige ervaring met produceren, de track en video ‘Ok Emmy’ voor zijn moeder Emmy van der Tol. Hierin neemt hij het voor haar op nadat Tim Hofman haar in het programma #Boos overviel, beschuldigde en uitdaagde tot geweld. De impact van de uitzending was groot; Emmy werd nog jaren achtervolgd door de beelden, zoals onlangs weer in een artikel in NRC (link) waarin het voorbeeld weer werd aangehaald.

Wij vinden dat BNNVARA hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over BNNVARA?