Klacht Bol.com: Bluetooth speaker kapot nog net geen maand na het verlopen van de garantie termijn van 2 jaar

Caspers8

20 Januari 2016 een Philips BT7500B - Bluetooth speaker - gekocht t.w.v. 119,00 euro. Twee jaar later is hij ineens stuk (gaat niet meer aan, zonder dat er iets mee is gebeurd) en op 13 februari 2018 sturen wij hem terug ter reparatie. Twee jaar en minder dan 1 maand na aankoop. Uiteindelijk krijgen wij bericht dat de box niet gemaakt gaat worden omdat de garantie termijn (2 jaar) is verlopen. Je mag echter een hogere levensduur verwachten. Het antwoord: "De reparatieservice heeft na onderzoek vastgesteld dat je artikel niet binnen de garantievoorwaarden gerepareerd kan worden." Ook staat er: "Benodigde onderdelen helaas niet meer leverbaar." Dit laatste vind ik moeilijk te geloven maar als dat zo het geval is, dan zou Bol.com iets ter vervanging moeten aanbieden. Wat hoe dan ook, al is het (net) twee jaar geleden, de levensduur van deze box is minstens het dubbele. In plaats van een gerepareerde box of aanbieding ter compensatie krijg je een factuur voor het onderzoeken en weer terug sturen van het kapotte product.

A- de box repareren binnen de garantie vanwege hogere levensduur dan twee jaar B- bij onmogelijkheid van reparatie een aanbod van nieuwe vervangende box

Bol.com
    Beste J. Caspers,

Vervelend dat uw bluetoothspeaker net buiten de garantie kapot is gegaan. Ik heb uw gegevens gevonden en we zullen zo snel mogelijk contact met opnemen. Ik wens u nog een fijne dag!

Isaac
    bol.com
    Caspers8
    Isaac van Bol.com heeft mij dezelfde dag nog gebeld met de mededeling dat de speaker een levensduur heeft van twee jaar (volgens de Consumentenbond?!) en dat hij dus niks voor ons kan betekenen. Wel krijgen we een Kadobonnen ter waarde van twintig euro aangeboden. Aangezien ik eerst zelf wilde kijken waar hij zijn informatie over de levensduur vandaan haalde, heb ik hem gevraagd dit op de mail te zetten en wij er later nog op terug zouden komen. In de mail staat geen bewijs van zijn bewering van de levensduur van twee jaar.
    Hierop hebben wij het volgende geantwoord:
    Beste Isaac,

De mail is suggestief in formulering alsof aan de telefoon mijn vriendin J. Caspers akkoord is gegaan met jullie reactie en aanbod. Dit is niet het geval, zij heeft alleen is gevraagd om jullie reactie op de mail te zetten. Wij gaan niet akkoord met het onderstaande antwoord. Jullie beweren dat de levensduur twee jaar is, maar daar leveren jullie geen bewijzen voor.

Wij stellen daar tegenover dat de levensduur van deze speaker minstens drie en hoogstwaarschijnlijk vier jaar is. Soortgelijke technische apparaten gaan 3 tot 5 jaar mee, volgens de Consumentenbond.

Daarom doen wij alsnog een beroep op de garantie buiten de garantietermijn van twee jaar en verwachten wij een soortgelijke speaker te ontvangen, of ons geld terug. (Aangezien repareren volgens jullie niet kan omdat de onderdelen niet meer te verkrijgen zouden zijn. Wat er precies stuk is aan de speaker is ons niet verteld.)

Als wij geen eerlijke tegemoetkoming aangeboden krijgen, zien wij ons genoodzaakt om verder te gaan via De Geschillencommissie.

In afwachting op uw reactie,

J. Bakers en J. Caspers

Omdat wij het belangrijk vinden dat de Consumentenbond mee kan lezen, deel ik deze communicatie ook op klachtenkompas.
    Bol.com
    Beste Caspers8,

Zoals ik heb aangegeven in mijn laatste e-mail, betreur ik het dat u mijn e-mail als suggestief heeft opgevat. De cadeaubon is uit coulance aangeboden en u kunt hier alsnog gebruik van maken, mocht u zich bedenken. Ik zal de dialoog hier sluiten en wens u verder nog een fijne dag.

Isaac
    bol.com

Caspers8
Een cadeaubon van 20 euro. Dit staat niet in verhouding tot de speaker. Bol.com zegt dat de levensduur van het apparaat precies twee jaar is, net als de garantie. Maar ze geven vervolgens geen antwoord op de vraag waar zij die inschatting van levensduur vandaan halen. Terwijl wij dat wel hebben aangegeven; vergeleken met de andere elektronische apparaten die op de consumentenbond staan kun je uit gaan van 3 tot 5 jaar. Dat is dus meer dan 2 jaar en 3 weken. Wij gaan nog verdere stappen ondernemen en zullen in ieder geval geen aankopen meer doen bij Bol.com.

Ook een klacht indienen over Bol.com?