Opgelost door Bol.com: Bol.com wil niet repareren/vervangen na 2 jaar + 1 maand ondanks recht hierop

content Opgelost
Ypho

Ik heb 2 jaar en 1 maand geleden oordopjes besteld (152 euro), en deze zijn ongeveer een maand na de "garantietermijn" verlopen. Bij Bol.com een reparatieverzoek ingeschoten, en ik kon de dopjes opsturen. Na een paar dagen kreeg ik een mail dat de reparatie is gestart, en na die mail kreeg ik al binnen 15 minuten een tweede mail met hierin de melding dat het (quote uit mail) "defect buiten de fabrieksgarantie valt.", met een aantal opties.

Hierop contact opgenomen met Bol.com wat daarvoor de reden was, want binnen 15 minuten onderzoeken vind ik erg snel. Het antwoord daarop van Bol.com (via Dynafix, quote uit mail): "Omdat deze producten niet gerepareerd worden, maar omgeruild. Er worden kosten berekend omdat deze buiten de garantie valt."

De opties die ik kreeg waren: vervangend product à 130,80 euro (nieuwprijs inmiddels 139 euro), kapot teruggestuurd à 19,95 of gratis laten vernietigen.

Nadat ik contact heb opgenomen met Bol.com met de vraag waarom iemand voor 19,95 dit moest vertellen, want als ik dit vooraf wist, scheelde dit tijd en geld voor iedereen, kreeg ik wel de optie voor een cadeaubon van 20 euro om deze "onderzoekskosten" te vergoeden (hier ben ik overigens nog niet mee akkoord gegaan).

De dopjes zelf zijn compleet onbeschadigd, er zit geen krasje of veegje op, nooit in het water gelegen of iets anders vreemds, altijd in een hoesje opgeslagen. De manier waarop ik ermee om ga, is te zien op de foto's die Bol.com heeft gemaakt hoe zijn deze hebben ontvangen (grote doos, veel beschermingsmateriaal).

Er zijn wereldwijd heel veel ervaringen met defecten door zweet (hiervan was ik me niet bewust tot het moment dat ik problemen had en ging zoeken op internet). Deze dopjes zijn "sweat resistant" en daar wordt mee geadverteerd, ze zijn perfect voor bij het sporten. Ik gebruik deze zelf ook af en toe bij het sporten, daarom vermoed ik dat dit de oorzaak is van het defect.

Volgens deze link (https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-buiten-garantietermijn) heb ik recht op gratis reparatie/vervanging, aangezien het prima aan te tonen is dat er geen schuld van mijn kant is dat ze niet werken (geen krassen, vegen, beschadigingen, gebroken draden etc) zijn. Een cadeaubon heb ik niet zoveel aan, omdat deze zelfde oordopjes niet meer bij Bol.com leverbaar zijn.

Persoonlijk vind ik dat oordopjes van dit merk en deze prijs toch minimaal 5 jaar mee mogen gaan, dus vervanging vind ik zeker op zijn plaats. Zeker omdat dit defect vaker voorkomt (tot rechtszaken aan toe in de VS).

Beste Ypho,

Wij hebben je bericht gelezen. Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Ypho
    Eind vorige week gebeld door Bol.com, en hierna een reactie per mail gekregen. Op verzoek van Bol.com contact opgenomen met de fabrikant, deze vertelden niets voor mij te kunnen betekenen buiten vervanging om, zij het dat die iets goedkoper zijn dan Bol.com. Fabrikant kon sowieso weinig betekenen, omdat ik het niet bij hun heb gekocht, maar bij Bol.

Tegelijkertijd contact opgenomen met rechtsbijstand voor wat meer info, en zij gaven mij hetzelfde aan als de website van de Consumentenbond, gewoon na 2 jaar ook recht op een werkend product. Aangezien ik naar mijn mening duidelijk heb kunnen maken dat het defect niet aan mij ligt, nogmaals (formeel) verzocht de oordopjes te vervangen of de aankoop te ontbinden en het aankoopbedrag terug te storten.

Meegestuurde informatie naar Bol.com:
    - Reviews waarin veel vaker ditzelfde defect voorkomt (om aan te geven dat ik niet een enkel geval ben): https://www.apple.com/shop/reviews/ML8V2LL/A/powerbeats3-wireless-earphones-black
    - Informatie van een rechtszaak over dit probleem (om aan te geven dat ik niet een enkel geval ben): https://www.pcmag.com/news/361336/apple-facing-sweaty-powerbeats-lawsuit
    - Link naar een artikel waar ik naar verwezen werd door rechtsbijstand (over de 2 jaar waar Bol.com aan vasthoudt): https://www.das.nl/over-das/nieuws/blog-garantie-drie-belangrijke-misverstanden-opgehelderd/
    Beste Ypho,

Dank voor je bericht! Ik neem vandaag contact met je op.

Beste Ypho,

Zojuist hebben wij elkaar telefonisch gesproken. Bij deze sluit ik je bericht.

Ypho
Aankoopbedrag is inmiddels geretourneerd.

Ook een klacht indienen over Bol.com?