Opgelost door Bol.com: Garantie afhandeling door Bol.com onvoldoende - geen gehoor klacht.

sad Opgelost
BerryTheCat

Ik heb bij Bol.com een Tacx Fietstrainer gekocht, model Tacx flux 2 smart T2980 met een aankoopbedrag van € 699,-. Het apparaat is binnen de garantietermijn kapot gegaan en ik heb het apparaat ter reparatie bij Bol.com aangeboden. Na onderzoek heeft Bol.com geconstateerd dat reparatie niet mogelijk is. Bol.com heeft daarop eenzijdig de koopovereenkomst ontbonden door mij het aankoopbedrag terug te betalen.
Het apparaat is bij Bol.com uit het assortiment gehaald en bij andere winkels kost hetzelfde apparaat momenteel niet € 699,-, maar € 799,- (bron: mantel.com). Ik heb Bol.com benaderd met de melding dat ik niet akkoord ga met retour betaling van het aankoop bedrag en dat ik een vervangend artikel wens te ontvangen. Bol.com reageert dat dit niet mogelijk is omdat het artikel bij Bol.com uit het assortiment is. Natuurlijk heb ik Bol.com direct gewezen op het feit dat het artikel bij andere winkels nog ruim in voorraad is en dat ik van mening ben dat Bol.com verantwoordelijk is voor het verkrijgen van het vervangende artikel.

Bij de aankoop heb ik deels gebruik gemaakt van een cadeaubon t.w.v. € 263,-. Bol.com betaalt het aanschaf bedrag nu voor hetzelfde deel terug in cadeaubonnen, dus € 263,- in cadeaubonnen en het restant op rekening. Ik heb bij Bol.com aangegeven hier niet akkoord mee te gaan omdat ik hierdoor gedwongen wordt om het geld alsnog bij Bol.com uit te geven, en dat terwijl het product uit het assortiment is gehaald.

Uiteindelijk zit ik nu zonder Tacx Fietstrainer. Als ik op eigen initiatief bij een andere winkel dit artikel alsnog wil aanschaffen, kost mij dat € 100,- meer dan het aankoopbedrag dat ik nu retour ontvang. En ik zit met een cadeaubon waardoor ik gedwongen wordt om alsnog € 263,- bij Bol.com uit te geven.

Citaat reactie van Bol.com (e-mail):
"Eigenlijk is het vrij simpel vanaf onze kant, wanneer wij het niet meer in ons assortiment hebben en wij het dus niet kunnen vervangen vergoeden wij het door het aankoopbedrag terug te storten.
Wij zijn dan ook niet verplicht om een vervangend model ergens anders vandaan te regelen en dit op te sturen, door het terugstorten van het geld ontbinden wij de koop.
Daarnaast is de terugbetaling al in gang gezet en kunnen wij dit niet meer omdraaien.
Hierover een klacht indienen kan uiteraard, maar zal de uitkomst niet veranderen."

Ik heb het gevoel dat Bol.com zich onttrekt aan de wettelijke verplichtingen die horen bij de koopovereenkomst.

Ik zou graag zien dat Bol.com een vervangend artikel (Tacx flux 2 smart T2980) levert.

Bedankt Chantal.
    Ik wacht af

BerryTheCat
Er is geen oplossing geboden. Bol.com zegt tegen mij dat het aankoopbedrag aan mij is terug betaald en dat ik zelf in de gaten moet houden wanneer het product weer op voorraad komt, dan kan ik het opnieuw bestellen. Echter, de huidige verkoopprijs is € 100- hoger dan het aankoopbedrag retour is gestort. Update 18-06-2020: het artikel is per vandaag weer beschikbaar. Ik heb contact gehad met bol.com en ik heb voorafgaand aan bestellen een cadeaubon t.w.v. € 100,- ontvangen. Deze cadeaubon heb ik gebruikt bij het bestellen van een nieuw artikel. Hierdoor maak ik dus geen extra kosten. Ik ben blij dat ik morgen de nieuwe fietstrainer ontvang. De afwikkeling had ons beide een hoop tijd en frustratie gescheeld als Bol.com direct had toegezegd een vervangend artikel te sturen (ondanks dat ik daar even op moest wachten), dan hadden we namelijk exact hetzelfde bereikt als in de huidige situatie.

Ook een klacht indienen over Bol.com?