Klacht Boots Apotheek: Weigert terhandstelling jaarrecept.

R.Melchers

Jaarlijks probeer ik Boots tot afgifte in een keer van een jaarrecept te bewegen. Als een jaar of vijf achtereen.
Reden... heel simpel: om de 'terhandstellingskosten' te beperken. Die terhandstellingskosten zijn ongeveer €7 per uitgifte en per medicament.

Telkens is de apotheek slechts bereid om de medicatie voor 3 maanden mee te geven. Op die manier betaal ik voor mijn medicijnen dus 4 keer €7 in plaats van 1 keer dat bedrag.... Terwijl de pillen die ik nodig heb per jaar nog geen €10 kosten!

Telkens worden er andere redenen gegeven.
De reden in 2022 is: 'We knippen het jaarrecept in vieren vanwege het dreigende medicijnentekort'.

Vorige redenen waren onder meer: 'corona' en 'zo zijn de regels'.

Ik wil dat Boots eindelijk eens jaarrecepten gaat uitgeven.
BOOTS heeft niet op mijn klacht gereageerd. Mijn klacht is: BOOTS knipt mijn jaarrecept in vieren zodat ik 3x in plaats van 1x terhandstellingskosten betaal. Dus €28 in plaats van €7. Een enorme verhoging van de kosten. De materiaalkosten van mijn jaarrecept bedraagt ongeveer €10! Dat vind ik veel geld.

Beste heer/ mevrouw Melchers,

Wij hebben van u dezelfde klacht in november ontvangen. U heeft toen onderstaand antwoord ontvangen.

Dank voor uw reactie. Wij houden ons aan alle richtlijnen. Wij nodigen u graag uit om u in de apotheek/ telefonisch nadere uitleg te geven.
    ---

Boots Nederland B.V.
    Geachte heer of mevrouw Melchers,
    Dank voor uw bericht. Vervelend dat u steeds discussie over de aflevertermijn van uw medicatie heeft. Het is een lastige discussie, die ik u graag uitleg.

Wettelijk mag de aangevraagde medicatie voor een jaar worden afgeleverd. Aan het begin van de COVID periode heeft de overheid de maximale aflevertermijn teruggebracht naar 3 maanden. De achtergrond van deze maatregel is het tekort aan medicatie in Nederland. Deze maatregel is door de overheid tot op heden niet herzien.

Bij het afleveren van de medicatie voor een jaar kleven nadelen.
    1. Bij een groot aantal medicijnen is de houdbaarheid korter dan een jaar. Dat betekent dat wanneer de medicatie een houdbaarheid van korter dan 1 jaar heeft, de medicatie niet door uw apotheek niet zal worden afgeleverd.
    2. Op het moment dat de medicatie gestopt/gewijzigd moet worden, kan de medicatie door uw apotheek niet retour genomen worden. Dit is een vervelend issue en resulteert tot verspilling van medicatie. Het afleveren van medicatie voor een periode van één jaar is alleen mogelijk voor de medicatie die al langere tijd op dezelfde manier wordt gebruikt.
    3. Zoals eerder in dit bericht staat, zijn er in Nederland tekorten aan medicatie. Wanneer er voor een langere periode medicatie geleverd wordt aan één patiënt, loopt een andere patiënt het risico dat hij of zij geen medicatie kan ontvangen. Dit vinden wij niet eerlijk ten opzichte van onze andere patienten.
    Ik hoop dat ik u heb kunnen uitleggen waarom wij om verschillende redenen geen voorstander zijn van het afleveren van de medicatie voor een termijn van 1 jaar. Daarnaast heeft de overheid dit ook bevestigd.
    Mocht u vragen hebben naar aanleiding van deze uitleg, hoor ik dat graag van u.

Boots Nederland

Ook een klacht indienen over Boots Apotheek?