Opgelost door Brand New Day: BND zet rekening op eigen initiatief om op kosten van de klant.

J.M. Buizer

BND meld vandaag dat ze mijn rekeningen bij hen gaan omzetten van Brand New Day Vermogensopbouw naar Brand New Day Bank. Dat doen zij omdat ik met zo'n bankrekening een stuk beter af zou zijn. Voordleen volgens hen: Dagelijks handelen in plaats van één keer per maand; De mogelijkheid om (een deel van) uw beleggingen in cash aan te houden ('even niet beleggen'); Uw rekening krijgt een IBAN, zodat u direct geld kunt overboeken naar uw rekening; Méér fondsen om in te beleggen. Allemaal voordelen waar ik niet om heb gevraagd en die ik niet zal gebruiken.
Onderin in de lange brief staan dan de nadelen voor de klant genoemd: Zijn er dan helemaal geen nadelen van het omzetten van de rekening?
We vragen u straks uw rekening te activeren, maar dat is zo gebeurd. Verder kunt u de drie werkdagen voor én na de omzetting dus even niet inloggen. En daarnaast moeten wij in een paar uitzonderingsgevallen uw beleggingen verkopen en aankopen, waardoor er een kleine op- of afslag op de koers kan ontstaan.
Bij navraag blijkt dat ik tot de 'uitzonderingsgevallen' heboor en dat er inderdaad kosten voor mij kunnen ontstaan. Mij is niet duidelijk hoeveel, er wordt gezegd iets van 0,62% van het in een fonds belegd vermogen. Maar het kan ook meevallen en het kan zelfs voordelig uitpakken, maar dat wordt pas na de transactie duidelijk. En dan zit ik dus mogelijk met kosten waar ik niet om heb gevraagd.

Ik ga ervan uit dat BND de kosten van de omzetting volledig voor eigen rekening neemt.
Ik reken op het nakomen van de slogan van BND 'Calvinistisch in kosten, Bourgondisch in service'.

Brand New Day is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

J.M. Buizer
BND heeft me een heel ingewikkeld verhaal verteld over 'swingpricing' en tegelijkertijd proberen uit te leggen dat ik sowieso beter af ben omdat er in het verleden een niet optimale fondsconstructie was gekozen waardoor de kosten hoog waren. Het rendement van de belegging zou door de wijziging omhoog gaan, waardoor het nadeel binnen iets meer dan twee jaar gecompenseerd zou zijn door extra rendement. Een lastig te volgen verhaal en ik vraag me ook af waarom er in het verleden fondsen zijn gekozen die een niet optimaal rendement leveren. Blijkbaar ben ik jarenlang rendement misgelopen. Ook begrijp ik nog steeds niet volledig waarom ik nu de kosten van de omzetting moet dragen. Inmiddels nogmaals gebeld door Brand New Day met een goede oplossing.

Ook een klacht indienen over Brand New Day?