Klacht Brugman Keukens en Badkamers: Brugman/aannemer geven niet toe dat de verstopping een gevolgschade is!

P. Zwart

Tijdens de aanleg van de badkamer op 1 hoog gekocht bij Brugman blijkt de afvoer verstopt. De aannemer legt de werkzaamheden stil en een Rioleringsbedrijf ontstopt: "De afvoer is weer schoon, meneer!".
Een jaar later is er een grote verstopping. De aannemer geeft niet thuis: hier heb ik niets mee te maken. Ik schakel een ontstoppingsbedrijf in dat na het doorspuiten merkt dat de afvoer toch niet goed doorloopt. Een video-opname laat zien dat overal grote stukken urinesteen liggen. Het is de troep uit de staande buis. De conclusie van het door ons ingeschakelde Ontstoppingsbedrijf: "die stukken zijn zo groot en liggen verspreid; dat is niet van dit jaar en ook niet aangegroeid. Je krijgt het ook niet weg met doorspoelen; dat is nu immers ook nu niet gelukt". Wat hier dus is gebeurd, is te vergelijken met de schoonmaakster die de kamervloer schoonmaakt door de rotzooi onder het tapijt te schuiven. Dat heet verplaatsen en niet schoonmaken. Ook in mijn geval is de troep verplaatst en er is geen sprake van schoonmaken. Een aannemer weet dit als vakman en weet dus ook dat er in de toekomst verstoppingen komen. Maar Brugman en aannemer blijven ontkennen na verschillende emails. Het standaard antwoord is: dit valt niet onder garantie. Ik blijf echter van mening dat er sprake is van gevolgschade door een ondeugdelijke, slecht uitgevoerde ontstopping en dat de garantie dus wel van toepassing is. Ik zie geen verschil met het slecht aangesloten toilet dat na drie maanden waterschade opleverde in de slaapkamermuur. Dit is trouwens wel netjes gerepareerd.

De kosten vergoeden van een goed uitgevoerde reininging (nadat Brugman/aannemer meerdere malen de kans is geboden de riolering te laten ontstoppen) i.p.v. zich te verschuilen achter 'geen garantie'.

Brugman Keukens en Badkamers
    Beste heer / mevrouw Zwart,

Uw melding is bij ons bekend. Hierover heeft u al contact gehad met onze afdeling klantenservice en zij hebben van u een inspectierapport ontvangen. Hieruit kwam naar voren dat het inderdaad om urinesteen gaat en het advies van het ontstoppingsbedrijf is om de afvoer onder de woning te vervangen. U kunt ons hiervoor niet verantwoordelijk stellen daar het probleem zich ver buiten de badkamer bevindt.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Thea Verhoeven - Webcare Brugman Keukens & Badkamers