Klacht Brugman Keukens en Badkamers: Geen Stoomoven geleverd, maar oven met 'stoomfunctie'

R.Veenstra

Op 20 augustus 2018 kregen wij een keuken van Brugman geleverd. Keuken is door ons zelf geplaatst en voldoet prima lijkt het. Keuken heeft een hete lucht oven type nummer KPK74220M en een stoomoven type nummer KSK772220M. We hadden destijds een verkoper die nog moest worden ingewerkt. Prima dachten we, hij een kans om zich te bewijzen. Voor wat betreft de stoomoven hebben we aangegeven bij de verkoper dat we ook wel lekker groente e.d. willen stomen i.p.v. koken via de inductieplaat omdat het ook gezonder is. Omdat we in augustus 2018 zijn verhuisd en zelf veel dingen in het huis moesten afmaken hebben wij de stoomoven niet gebruikt. Wij hebben daar ook nog geen verstand van. Daarom is op 20 april 2019 mijn vrouw op een cursus 'koken met de stoomoven' van AEG geweest (januari 2019 gebeld konden 20 april pas terecht) Na uitproberen van onze stoomoven, hadden wij geen knop stomen die je vervolgens op low, medium en high kunt zetten. AEG product informatie gebeld en het typenummer doorgegeven. 'Oh maar dat is geen waardige stoomoven'. Het is een oven die wat stoom toevoegt zodat het vlees knapperiger aan de bovenkant wordt en sappig van binnen. Je kunt er geen groenten mee stomen. Daar schrokken we van. Dat was juist onze bedoeling! We hebben dus 2 dezelfde ovens gekocht, maar op de ene kan je nog wat stoom over het vlees laten gaan, dan wordt het wat knapperig en sappig van binnen. De 'gewone' hetelucht oven kan dus verder precies hetzelfde !! Het is dus geen stoomoven waar je groente e.d. mee kunt stomen. Eind april 2019 aangegeven bij Brugman in Groningen dat we daar geen genoegen mee nemen. We begrijpen dat een waardige Stoomoven iets duurder(rond € 300,- duurder) is.
Het voorstel is nu als volgt; We mogen onze eigen oven houden en moeten nu ruim € 650,- bijbetalen. Het lijkt misschien een goed aanbod, maar onze oude stoom oven raak ik niet voor 300,-/400,- euro kwijt via Marktplaats.

Ik verwacht dat ze de oude oven terugnemen en we voor € 250,-/300,- een echte Stoomoven krijgen zoals we ook besproken hebben met de verkoper.

Brugman Keukens en Badkamers
    Beste meneer/ mevrouw Veenstra,

Heel jammer om te vernemen dat uw stoomoven niet voldoet aan de verwachtingen die u hiervan heeft. Uw bovenstaande klacht hierover hebben we voor u opgepakt en hierover nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Twan Dekker - Brugman Keukens & Badkamers
    Hallo Twan Dekker,

We zijn blij dat het zo snel wordt opgepakt. U noemt dat de stoomoven niet voldoet aan de verwachtingen. Het gaat er om dat de oven iets niet kan, waar de verkoper ons op had moeten wijzen.
    Misschien nog even voor de duidelijkheid het gaat om ordernummer van de factuur; 20016057103. Type oven dat ons nu wordt aangeboden is KSK 792220 M.

We wachten uw reactie af.

R.Veenstra, de Landerijen 36, Drachten

R.Veenstra
Uiteindelijke oplossing We dachten dat er een oplossing was; aangeboden oplossing vanuit hoofdkantoor; er mag een andere oven worden uitgezocht en verschil mag maximaal 300,- zijn, meer dan bijbetalen. Het verschil is iets hoger maar we hoeven niet bij te betalen. Oven wordt gebracht en geïnstalleerd. Op 25 juni zou de oven worden gebracht en geïnstalleerd; NIET DUS. Ze moesten namelijk de oude oven meenemen; 'orders van het hoofdkantoor' :| De oven die we dus net hebben verkocht via Marktplaats en waar de vestiging in Groningen van zei; 'daar hebben we geen belang bij en daar kunnen we niks meer mee'. -> Hoofdkantoor weet nu niet meer wat ze moeten en zouden er dezelfde dag nog op terugkomen. Het is niet onze schuld dat ze niet met elkaar communiceren bij Brugman!!