Klacht BSH Huishoudapparaten bv: Bosch levert niet wat beloofd is: een wasmachine die technisch 100% in orde is.

Boosch

“Indien je een klein krasje of een deukje niet erg vindt, is dit het juiste apparaat voor jou. Alle b-keus producten met lichte schade zijn ongebruikt, gecontroleerd, eventueel professioneel hersteld en technisch 100% in orde.” op basis van deze belofte op de internetsite https://www.bosch-home.nl/store/wassen-drogen hebben wij een Bosch wasmachine gekocht.
Op 16 oktober 2020 heb ik via de internetsite www.bosch-home.nl mijn nieuwe Bosch wasmachine WAT285C0NL/67 bestelt en op 21 oktober 2020 is deze bij mij thuis afgeleverd. Het probleem is dat bij lage temperaturen het lampje van de schuimdetectie bij iedere wasbeurt brandt. Er zijn 4 Bosch service monteurs langsgekomen om het probleem te verhelpen:
1. de wasmachinewaterkraan moet vervangen worden ivm met de lage waterdruk. Na vervanging van de wasmachinewaterkraan probleem nog niet opgelost.
2. de waterdruk is te laag. Waterleidingsbedrijf Vitens bevestigt dat de waterdruk in orde is.
3. software module en druksensor zijn vervangen. Probleem is niet opgelost.
4. voorstel om over te stappen naar vloeibaar wasmiddel ipv poeder?

Ik krijg niet het lampje “Waterkraan” met de melding “Waterkraan gesloten/ Waterdruk te laag” te zien op de wasmachine display waarnaar de 4 monteurs refereren, maar het lampje “Schuimdetectie”. Dit lampje licht op bij “veel schuim” volgens de handleiding, terwijl ik helemaal geen schuimvorming met het blote oog waarneem gedurende het wasprogramma. Ten tweede dat het niet ligt aan de waterdruk wordt bevestigd door waterleidingsbedrijf Vitens en de volgende twee wasresultaten die wij gebruiken voor het wassen van ons wasgoed.

Uitgangspunten voor de wasbeurten die wij draaien:
1. 8 kg wasgoed, 100 ml Formil Ultra Plus White poeder, 60 graden Celsius, wasprogramma: Katoen of Katoen ECO. Resultaat: geen schuimvorming en geen melding schuimdetectie.
2. 8 kg wasgoed, 100 ml Formil Ultra Plus Color poeder, 30 of 40 graden Celsius, wasprogramma: Katoen of Katoen ECO. Resultaat: geen schuimvorming en melding schuimdetectie.

Conclusie: Wasmachine functioneert niet goed cq naar verwachting bij lage temperaturen, immer waterdruk is bij beide condities hetzelfde. De getoonde foutmelding op de display van de wasmachine is “Schuimdetectie” en niet “Waterkraan”.

Bosch is naast fabrikant ook leverancier in dit geval. Nu komt Bosch met het voorstel dat ik de koop ontbinden kan en dat Bosch de wasmachine van mij terugkoopt voor € 368,00 in plaats van het aankoopbedrag van € 507,00. Bosch brengt de transportkosten van € 39,00 en het uitvoeren van 4 service afspraken aan de wasmachine voor een bedrag van € 100,00 in mindering op het terug te betalen bedrag van € 507,00.

Ik vind het voorstel van Bosch om de koopovereenkomst te ontbinden prima, echter ga ik niet akkoord met het bedrag van € 386,00. Volgens mij is er wettelijke garantie van toepassing op de wasmachine. Gedurende deze periode zijn alle oplossingen vanuit Bosch om het probleem op te lossen voor rekening van Bosch, zoals recht op gratis reparatie of vervanging.

Mijn voorstel is om de koopovereenkomst te ontbinden, ik geef het wasmachine terug aan Bosch en Bosch maakt het volledige aankoopbedrag van € 507,00 aan mij over, zoals wettelijk voorgeschreven staat.

Wij vinden dat BSH Huishoudapparaten bv hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over BSH Huishoudapparaten bv?