Opgelost door Budget Energie: Budget Energie verhoogt maandtermijn éénzijdig en houdt daarmee geen rekening met eerdere afspraken.

content Opgelost
Blijmetzonnepanelen

Per e-mail berichtte Budget Energie ons op 19 oktober jl. 'dat zij op basis van uitgelezen meterstanden hebben berekend dat we een te laag termijnbedrag betalen waardoor er een achterstand is ontstaan. Daarom hebben zij ons maandbedrag verhoogd van EUR 60 naar EUR 143.'
Voor aanvang contract per 28-12-20, voor 3 jaar, heb ik expliciet nagevraagd of rekening kon worden gehouden met de opbrengst van onze nieuwe zonnepanelen. Dit was geen probleem. Ik beschik over e-mails waarin bevestigd wordt dat ons maandbedrag op EUR 60,00 zou worden gezet. Vandaar dat wij ons op die basis hebben aangemeld als klant!
Echter, nadat ik alle verbruikscijfers en daarop betrekking hebbende maandkosten zoals vermeld op hun website heb opgeteld, kom ik tot de conclusie dat er geen rekening is gehouden met de opbrengst van onze zonnepanelen totnutoe en dat we op dit moment, na vergelijking met betaalde maandtermijnen nog geld tegoed hebben van Budget Energie, met nog 3 maanden te gaan.

Telefonisch is men niet bereikbaar (57 minuten gewacht) en via de chat wordt gedurende uren niet geantwoord.
Ik heb op de website opnieuw ons maandbedrag aangepast naar het oorspronkelijke, met reden omkleed.
Ik zie een trend in de reden van het aantal klachten dat hier is geplaatst. Het lijkt nieuw beleid, mogelijk gevoed door recente ontwikkelingen op de gasmarkt.
Met de schrik over een faillissement van Energieflex nog in de benen en nog EUR 300 tegoed, waarnaar wij kunnen fluiten, willen wij zo min mogelijk risico lopen om te veel te betalen.

We willen dat het oorspronkelijke maandbedrag ad EUR 60,00 weer wordt gehanteerd en een eventuele afgeschreven, hogere termijn wordt gecorrigeerd.
Mochten wij onverhoopt toch iets moeten bijbetalen dan is dit voor ons geen enkel probleem.
Ook willen wij dat op basis van het verbruik in het 1e contractjaar de maandtermijn voor het 2e jaar wordt bepaald.
De klantenservice heeft snel gereageerd. Voor de rest van dit jaar (2021) is ons verzoek ingewilligd c.q. het oorspronkelijke maandbedrag hersteld. Voor het nieuwe (2e) contractjaar moeten we waarschijnlijk opnieuw contact opnemen.

Budget Energie
    Beste meneer, mevrouw,

Bedankt voor het indienen van uw klacht. Zojuist heb ik uw klacht telefonisch met u besproken. Ik laat de uitkomst van uw klacht ook graag hier achter.

In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens bent met de wijziging van uw termijnbedrag. Ook heeft u langere tijd in de wacht gestaan, maar komt u helaas niet in contact met de klantenservice.

Mijn excuses dat een medewerker van de klantenservice u niet te woord kon staan. Het is de afgelopen 2 weken erg druk doordat veel klanten of mogelijke klanten bellen over de stijging van de tarieven. Wij hopen natuurlijk dat de bereikbaarheid snel weer beter word en werken hier ook aan.

Het klopt dat uw termijnbedrag door Budget Energie is verhoogt. Op basis van uw verbruik tot nu toe in combinatie met uw gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar hebben wij een schatting gemaakt van hoe uw jaarverbruik eruit komt te zien. Vervolgens is door ons op basis van dit jaarverbruik berekent wat uw werkelijke termijnbedrag zou moeten zijn. Dit bedrag ligt hoger dan wat u daadwerkelijk heeft betaald de afgelopen maanden. Om het verlies over de eerste maanden goed te maken en om over de aankomende maanden het juiste termijnbedrag te betalen, is uw termijnbedrag verhoogt.

U geeft echter aan dat u zonnepanelen heeft en dus teruglevering heeft. Wanneer wij een berekening maken van het termijnbedrag worden de zonnepanelen niet altijd goed meegenomen. Ze zitten bijvoorbeeld nog niet helemaal verwerkt in het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Dit kan dan ook voor een verschil zorgen. Mijn oprechte excuses hiervoor.

Ik heb het termijnbedrag teruggezet naar het oude bedrag. U ontvangt hier een automatische bevestiging van. Dit bedrag blijft u dan ook betalen.

Uit uw klacht vat ik tevens op dat u te maken heeft gehad met een faillissement van een andere leverancier. Dit is erg spijtig om te horen. Ik begrijp goed dat u daarom graag niet teveel wilt betalen. Wel wil ik u graag gerust stellen dat een mogelijk faillissement bij Budget Energie niet aan de orde is.

In maart is uw eerste leverjaar voorbij. Op de eindnota die u dan gaat ontvangen zal uw precieze verbruik te zien zijn en zal uw termijnbedrag opnieuw worden bepaald. Ik adviseer u om na het ontvangen van de jaarnota even contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen dan precies berekenen hoe uw termijnbedrag eruit komt te zien puur kijkend naar alleen het verbruik van het afgelopen jaar.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Budget Energie Webcare

Ook een klacht indienen over Budget Energie?