Klacht Budget Energie: Contractueel vastgelegd vast tarief is geen vast tarief?!

M. Andela

Na een aanbesteding via de consumentenbond hebben we een driejarig contract afgesloten met een vast tarief. Na ruim 1,5 jaar is onze meter vervangen door een slimme meter - die we overigens ook hadden kunnen weigeren - en nu krijgen we zonder overleg facturen op basis van een piek en daltarief. Dat is voor ons duurder en daarom hebben we 2x contact met de klantenservice gezocht.

Ons voorstel was: compenseer de meerkosten of tel piek en dal in de resterende contractperiode bij elkaar op en reken af tegen het contractueel overeengekomen tarief. Kan niet, zei BudgetEnergie, en verwees naar artikel 9 Algemene Voorwaarden. Nagezocht, en hier staat niets wat verwijst naar tariefwijziging bij vervanging door een slimme meter.

Nu zegt BudgetEnergie: wij zijn verplicht de stroom bij de netwerkbeheerder in te kopen tegen piek en daltarief; op één tarief maken we verlies. Als jong bedrijf kunnen we dat niet dragen. In mijn oren klinkt dit niet alsof BudgetEnergie heel sterk staat.

Compensatie gedurende de rest van de contractperiode, of afrekening op basis van het contractueel vastgelegde tarief.

Budget Energie
    Geachte heer Andela,

Het klopt inderdaad dat Budget Energie ervoor kiest om de klanten af te rekenen tegen normaal- en daltarief als er ook een meter aanwezig is die het verbruik op deze wijze registreert. Dit omdat wij dan ook voor u energie inkopen bij de netbeheerder tegen een hoog en laag tarief. Het compenseren van eventuele verliezen die voortvloeien uit een andere afrekenwijze is voor ons als kleine prijsvechter niet op te vangen. In de praktijk is het vaak zo dat het verschil minimaal is voor u als klant.
    In het gesprek van 16 maart 2016 is er een afspraak met u gemaakt. Ik bevestig deze afspraak aan u per e-mail.

Budget Energie Webcare

Ook een klacht indienen over Budget Energie?