Opgelost door Budget Energie: De kosten energierekening wordt hoger terwijl de tarieven lager zijn bij een zelfde verbruik

Status
content Opgelost
Klachtnummer
# 653165
Gebruiker
Karin.a
Datum
4 reacties

Details

Klacht

Vandaag heb ik meerdere malen contact gehad met Budget energie. Het gaat over het nieuw aangeboden 1-jarig vast contract.
1: Volgens Budget energie zou ik € 286,- per jaar besparen vergeleken met mijn huidige contract die loopt tot 20 maart 2023. Bij het aangaan van dat vast contract die loopt tot 20 maart '23 zou ik met hetzelfde verbruik € 116.17 gaan betalen. Bij het bepalen van dat bedrag € 116.17 was inclusief 21% btw.

2: Dat zelfde verbruik is bij beide contracten, die van vorig jaar en nieuw aangeboden contract, gehanteerd om tot deze maandelijkse bedragen waar een groot verschil in is. Het verschil is € 32,00. Ik heb om uitleg gevraagd maar niemand kon mij duidelijkheid verschaffen waar die verhoging op is gebaseerd. En ook niet waar die besparing € 286,- terwijl ik juist meer moet gaan betalen. De tarieven zijn overigens ook lager dan mijn vorige contract. Daarover gaat mijn klacht want ik snap er niks van.
kopie 1 afbeelding: aanbod contract die loopt tot 20 maart '23
kopie 2 afbeelding: aanbod vandaag 18 maart via de mail ochtend
kopie 3 afbeelding: aanbod ook vandaag via de mail was plotseling iets hoger. Ook daar snap ik niks van.

3: Waarom het aanbod vanmiddag ineens hoger was dan in de ochtend. Het scheelde niet veel maar toch heel raar

(Het vorige bericht heb ik verwijderd omdat er steeds openbaar bleef staan terwijl ik al was uitgelogd of ik de bijlages publiek wilde maken. Dat betekent dat iedereen mijn bijlages publiek kon maken want ik was tenslotte wel uitgelogd. Ik wil alleen dat klachtenkompas en Budgetenergie de bijlages kunnen lezen ivm persoonlijke gegevens.)

Gewenste oplossing

Dat staat in mijn klacht.
Op punt 1, 2 en 3

Bijlagen

Geboden oplossing
Het gaat vooral om de 1e reactie en 2e reactie. De aanbiedingen waar ik de afbeeldingen wel van heb kunnen hier niet getoond worden ivm gegevens die daarin staan. Die wilde ik hier niet openbaar zetten. In de chat fb Budget Thuis staan ze. Het bedrag € 286,- per jaar zou ik dan besparen terwijl de tarieven lager waren maar het maandbedrag hoger. De eerste afbeelding met een bedrag van €147.82. De tweede 1 uur later €148,50. Daar ging mijn vraag ook over in de eerste reactie/klacht. Ik heb geen gebruik gemaakt van een ander verbruik. En toen plots later op de dag kon ik niet meer verlengen. De volgende dag in de middag plots weer wel. Maar toen was 't maandbedrag weer veel lager. Volgens een collega van u die ik gisteren telefonisch heb gesproken zou daarbij kWh1066 en 912 m3 zijn gehanteerd zoals overeenkomst 1e contract. Ik zou niet weten welke emoticon ik zou moeten kiezen of als opgelost moeten zien. Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd. Dank voor de reactie.
Status
opgelost
Beoordeling
content

4 reacties

  1. Auteur
    Karin.a
    Datum
    inmiddels kan ik ook niet meer op het verlengingsaanbod ingaan sinds vanmorgen terwijl het vaste contract nog loopt tot en met morgen.

    De eerste afbeelding met mogelijke verlenging gisteren en als je daar dan op klikt......

    De tweede afbeelding daar wilde ik vandaag gebruik van maken: verlenging op dit moment niet mogelijk!
  2. Auteur
    Budget Energie
    Datum
    Beste mevrouw,

    Zojuist heb ik intern een klacht voor u aangemaakt. Een medewerker van ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.

    Bedankt voor uw geduld alvast.

    Met vriendelijke groet,
    Budget Energie
  3. Auteur
    Karin.a
    Datum
    De 18e kon ik het contract niet verlengen, zie afbeelding vorige reactie, nipt de laatste dag voor einde contract de 19e in de middag was er opeens een nieuw aanbod. Dat was erg jammer omdat ik mij inmiddels had aangemeld bij een ander. Uiteindelijk toch maar verlengd bij Budgetenergie maar moest het daardoor wel de andere energieleverancier laten weten. Jammer dat het zo moest verlopen. Veel gedoe om niks.
  4. Auteur
    Budget Energie
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste mevrouw,

    U heeft een klacht ingediend bij Budget Energie. Ik heb uw klacht in behandeling genomen en voorzie u graag van een reactie.

    Uw klacht
    In uw klacht geeft u aan dat u van Budget Energie een aanbod heeft ontvangen om uw contract te verlengen. Over dit aanbod had u een aantal vragen, maar met de klantenservice kwam u er niet uit. U heeft daarom een klacht ingediend. Daarbij komt dat u aangeeft dat het gedane aanbod later niet meer inzichtelijk was en u vervolgens een nieuw aanbod heeft ontvangen met een verschil in tarieven. U vraagt zich af hoe dat kan.

    Aanbod 17 maart
    Op 17 maart 2023 heeft Budget Energie u een aanbod gedaan om uw contract te verlengen. U geeft aan dat u dit aanbod op 18 maart 2023 niet meer in kon zien. Dit klopt. Op het aanbod kunt u namelijk zien dat het aanbod slechts 1 dag geldig is. Op 18 maart 2023 was het aanbod dan ook verlopen. Daarom was het niet meer inzichtelijk.

    Nieuw aanbod
    Omdat het gedane aanbod was verlopen, is er vervolgens een nieuw aanbod klaargezet. Het is goed mogelijk dat de tarieven hiervan verschillend waren dan het eerdere aanbod. Op ieder moment veranderen de tarieven namelijk.

    Verschil in tarieven en kosten
    Omdat u ondertussen het contract heeft verlengd, kan ik de gedane aanbiedingen niet meer inzien. Deze zijn ook niet meer actief en dus is het aanbod niet meer in te zien. U geeft aan dat er werd aangegeven dat u met het nieuwe contract een besparing zou hebben, terwijl het termijnbedrag juist hoger uitkwam. Ik vermoed dat er toch gebruik is gemaakt van een ander verbruik, aangezien uw tarieven juist lager zijn. Dit kan ik alleen niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat uw termijnbedrag niet gelijk staat aan de kosten. De kosten worden op de jaarnota berekend. Het termijnbedrag is slechts een voorschot op de kosten. Als uw termijnbedrag te hoog is, ontvangt u geld terug. Als het termijnbedrag te laag is, moet u bijbetalen.

    Jaarnota
    Spoedig ontvangt u uw jaarnota. Op de jaarnota zal uw termijnbedrag worden herberekend aan de hand van het verbruik van het afgelopen jaar, het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar en uw nieuwe leveringstarieven.

    Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mijn excuses voor de ontstane onduidelijkheid.

    Met vriendelijke groet,
    Budget Energie Webcare

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over Budget Energie?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen