Klacht Budget Energie: Foute eindafrekening

sad Niet opgelost
F. Veltkamp

Ik heb een foute eindnota ontvangen van Budget Energie. Ze hebben de meterstanden Elektriciteit Hoog en Laag verwisseld. In de 17 jaar dat ik hier woon sinds de oplevering was telwerk 1 Normaal Tarief en Telwerk 2 Daltarief. Bij de start van het contract heeft Budget Energie dat ook overgenomen en bevestigd. Budget verwijst nu plots naar Enexis, die op haar beurt zegt dat het eigenlijk anders was. Ik heb nu een eindnota die nergens op slaat.

Een correcte eindnota op basis van het echte verbuik en niet op grond van een administratieve fout (die wellicht 17 jaar geleden, toen Essent nog de beheerder was, is ontstaan).

Budget Energie
    Beste meneer Veltkamp,

In uw klacht geeft u aan dat u van mening bent dat u een foutieve eindnota heeft ontvangen. Dit is vervelend om te horen. Ik heb u zojuist geprobeerd te bellen om uw klacht met u te bespreken, maar helaas krijg ik geen gehoor. Ik laat de uitkomst van uw klacht daarom graag hier achter.

U geeft aan dat u al 17 jaar op het adres woont en telwerk 1 altijd het telwerk voor normaal was en telwerk 2 het telwerk voor dal. Dit is niet het geval. Wanneer ik naar uw meter historie kijk is telwerk 1 altijd het telwerk voor dal gewest en telwerk 2 altijd het telwerk voor normaal. Dit betekent dan ook dat u hoogstwaarschijnlijk jarenlang de meterstanden omgedraaid heeft doorgegeven.

Het is niet raar dat dit niet eerder aan het licht is gekomen en dat de meterstanden die u doorgaf zowel door ons als vorige leveranciers werden bevestigd. De meterstanden lijken namelijk best veel op elkaar. Daarbij komt dat leveranciers altijd controleren of de meterstanden overeen komen met de door u doorgegeven meterstanden in voorgaande jaren. Dit was altijd het geval aangezien de meterstanden altijd omgedraaid werden doorgegeven. Bij zowel Budget Energie als bij andere leveranciers kwam er daarom nooit een foutmelding.

Budget Energie heeft de netbeheerder benaderd en gevraagd om bewijs van de meterstanden. Dit hebben zij opgestuurd en wij hebben deze foto's ook naar u doorgestuurd. Deze foto's komen overeen met de meterwisselbon die u heeft ontvangen. De standen voor telwerk 1 en telwerk 2 zijn correct genoteerd. Ik vermoed dat u er niet van op de hoogte was dat de telwerken omgedraaid moesten zijn. De netbeheerder is hier echter wel van op de hoogte en het probleem is dan ook aan het licht gekomen doordat de netbeheerder bij u thuis langs is geweest om de meter te verwisselen.

De eindnota is niet foutief, maar correct. De meterstanden zijn goed genoteerd en het verbruik wat u op beide telwerken heeft gehad is op de eindnota recht getrokken. Dit heeft de netbeheerder tevens bevestigd. De netbeheerder is de eigenaar van uw meter en zij gaan ook over de registratie van de telwerken. Als u toch van mening bent dat de telwerken verkeerd zijn geregistreerd, dient u een klacht bij de netbeheerder in te dienen. Zij zijn namelijk degene die hierover gaan.

Aangezien de meterstanden correct zijn genoteerd en de eindnota ook juist is opgemaakt zal er geen correctie komen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Budget Energie Webcare

F. Veltkamp
Het blijft een raar verhaal. De foto's die Budget Energie mij stuurt tonen de geregistreerde cijfers van de meteropname. Die bestrijd ik ook niet. Maar niet of Telwerk 1 'Hoog' of 'Laag' is. Budget heeft me zelf bevestigd dat zij de beginstand heeft geregistreerd van 52252 voor Normaal en 55345 voor Hoog. Ook in deze bevestiging wordt niet gesproken over Telwerk 1 en Telwerk 2. Er zal dan blijkbaar in een grijs verleden een andere betekenis zijn toegend aan telwerk 1 en 2 ( bij plaatsing door Essent destijds heette het "bovenste telwerk" en "onderste telwerk"). Hoe dan ook, het gevolg blijft een rare eindnota van 6241 kWh normaal en -181 op dal . (Of je zou zonnepanelen moeten hebben die 's nachts werken...) Budget en Enexis wijzen naar elkaar, zie hier het gevolg van splitsing van Netbeheerder en Energiemaatschappij. Voor mij in ieder geval geen Budget Energie meer.

Ook een klacht indienen over Budget Energie?