Klacht Budget Energie: Heldere, transparante communicatie en vergoeding

sad Niet opgelost
F. Sanou

Via Independer contract afgesloten met Budget Energie. Bewuste keus. Echter, nergens in hun voorwaarden staat dat de termijn voor aansluiting/levering 25 werkdagen bedraagt. Ik heb de AV nagekeken, de Kwaliteitscriteria en andere stukken, maar niks gevonden. Independer claimde dat het wel op hun site stond maar vergat daarbij te melden dat dat bij een lopend variabel contract is. Toen Budget gebeld waar de medewerker bevestigde dat die termijn niet op schrift stond en dat dat zo was om nieuwe klanten niet af te schrikken en gedaan omdat Budget zich 'klein' noemt. Misleiding noem ik dat. Daardoor MOET ik 8 dagen variabel energie afnemen bij mijn huidige leverancier voordat Budget claimt de levering over te kunnen nemen.

In de contracten/inschrijvingen vermelden dat aansluittermijn 25 werkdagen is (helder, transparant) en verder: of mijn extra onkosten vergoeden OF de aansluiting/levering 8 dagen vervroegen. Tenslotte is Budget hier nalatig, niet ik.

Budget Energie
    Beste meneer Sanou,

Op 12 januari heeft u een klacht geplaatst op dit forum. Hierin geeft u aan dat wij niet duidelijk zijn over de lengte van ons aanmeldproces. U wil dat wij de extra kosten voor 8 dagen variabel tarief bij uw huidige leverancier vergoeden, of dat wij de levering 8 dagen eerder starten om te voorkomen dat u bij uw huidige leverancier in een variabel contract komt.

Communicatie
    Bij Independer, en op onze eigen website staat inderdaad niet meteen op de eerste pagina vermeld dat ons aanmeldproces 25 werkdagen duurt. De informatie die u volgens uw bericht van Independer heeft gekregen is overigens niet juist. Ongeacht of u een variabel of een vast contract heeft duurt een aanmelding bij Budget Energie altijd 25 werkdagen. De enige uitzondering hierop is wanneer u nieuw op een woning bent. Dan kunnen wij een kosteloze spoedprocedure voor u hanteren.

Het vermelden van de lengte van het aanmeldproces op de homepage is niet verplicht. Het is echter niet zo dat het nergens op onze website te vinden is. Wanneer u zoekt op de woorden ‘hoe lang’ is het item wat bovenaan staat ‘hoe lang duurt mijn aanmeldproces’. U had het antwoord dus wel degelijk kunnen vinden op onze website. Overigens heb ik dit voor u vergeleken met de homepages van andere energieleveranciers, ook daar staat het niet op de homepage. Wij zijn daarin dus geen uitzondering.

Ik heb onze IT-afdeling gevraagd om de vraag over de lengte van het aanmeldproces toe te voegen aan de meest gestelde vragen op onze webpagina. Gezien het feit dat hier weinig vragen over komen van onze klanten kan ik u echter niet garanderen dat zij deze vraag ook daadwerkelijk toe zullen voegen.

Aanmeldbevestiging
    Op 20 december 2017 hebben wij u een aanmeldbevestiging gestuurd. Hierin staat de startdatum van uw contract vermeld. Ook hier had u kunnen zien dat dit na de einddatum van het contract bij uw huidige leverancier was. U had toen nog 2 weken om eventueel de aanmelding te annuleren omdat deze niet aansloot bij uw wensen. Op 21 december 2017 heeft u contact gehad met mijn collega om uw termijnbedrag aan te passen. In dit gesprek is ook de startdatum ter sprake gekomen. Mijn collega heeft u toen uitgelegd dat ons aanmeldproces 25 werkdagen duurt. U bent hier toen mee akkoord gegaan en heeft de aanmelding niet geannuleerd.

Wij zien geen reden voor een compensatievergoeding, of om af te wijken van ons reguliere aanmeldproces. De startdatum blijft staan op 29 januari 2018.

Budget Energie Webcare

F. Sanou
de oplossing is geen oplossing. motto: wij werken zo en daar doe je het maar mee. u heeft ten slotte 14 dagen bedenktijd en niet voor stoppen gekozen. ook: als wij, als kleine leverancier, gaan rondbazuinen dat wij 25 werkdagen voor overstap uittrekken dan lopen nieuwe mogelijke klanten weg (telefonisch).

Ook een klacht indienen over Budget Energie?