Opgelost door Budget Energie: Terugleveringvergoeding kWh per 1 augustus 2022 naar slechts 50%.

sad Opgelost
# 612028
M.M.J. Verweij

Op 15 juli jl heb ik van budget energie weer de nieuwe variabele tarieven voor de maand augustus 2022 ontvangen. Wat schets mijn verbazing: Er wordt even een korte melding gemaakt betreffende de terugleververgoeding per kWh deze wijzigen naar slechts 50%. Er wordt nog wel bij vermeld dat de terugleververgoeding alleen van toepassing is op het overschot aan energie dat er is teruggekeerd ten opzichte van hetgeen is verbruikt.

De vragen die dit o.a. bij mij oproept zijn:
- Is de genoemde 50% niet onder de norm? Ik heb ergens gelezen dat het minimaal 70% moet zijn.
- Nu er bij mij sprake is van maandtarieven gaat de verrekening (opgewekte stroom en gebruikte stroom) ook per maand?

Antwoord geven op mijn vragen.
Van de één op de andere maand is de terugleveringvergoeding van kWh nog maar 50% waard van de afname van wat een kWh kost. Dat betrof de maand augustus. Dit omdat we landelijk teveel kWh zouden opwekken met zonnepanelen. Wat schets mijn recente verbazing in de maand september is de terugleververgoeding procentueel nog lager geworden. En wat zijn ze in oktober van plan? Het lijkt me toch echt aannemelijk dat de opgewekte kWh's gewoon elders weer tegen het hoge tarief geleverd worden. Het wekt bij mij in ieder geval de indruk dat ze er zelf niet slechter van worden. Voor de consument niet of nauwelijks meer te volgen helaas.

Budget Energie
    Beste meneer, mevrouw,

Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van duurzame stroom toegenomen. Hierdoor is de waarde van deze opgewekte stroom minder geworden dan enkele jaren geleden. Ook leveren klanten bij zonnig weer meer stroom terug, terwijl er op die momenten juist minder vraag is naar stroom. Wat ook de waarde weer negatief beïnvloedt. 50% is momenteel een reële waarde en nog steeds een goede vergoeding is in verhouding tot de vergoeding die men bij veel andere energieleveranciers ontvangt. Er is geen sprake van een minimale vergoeding, een leverancier mag deze zelf bepalen.

Uw verbruik en teruglevering zullen wij op uw jaarnota verrekenen tegen de geldende tarieven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Budget Energie Webcare

Ook een klacht indienen over Budget Energie?