Klacht Budget Energie: Vergoeding postcoderoos regeling onduidelijk

Willem

Ik probeer al weken de onderbouwing voor mijn vergoeding ihkv de postcoderoosregeling te achterhalen maar na diverse contactmomenten die niet naar tevredenheid verliepen nu maar op klachtenkompas. Dit vooral vanwege mijn frustratie dat me nu via de chat al voor de 2e keer wordt geadviseerd het contactformulier in te vullen op https://www.budgetthuis.nl/energie/contactformulier?_ga=2.212034582.340997954.1643358001-1430247986.1643358001. Echter wanneer je dat doet wordt er een mail gegenereerd aan klanten@budgetenergie.nl, een mailadres dat niet meer in gebruik zou zijn volgens de mail die ik ontvang. Kan er nu eens eindelijk iemand van de backoffice de moeite nemen om een onderbouwing voor de betaling van de postcoderoosregeling aan mij sturen met in acht neming van de door mij toegestuurde informatie van de cooperatie Welschap? (zie ook mijn dossier)

Bij voorkeur een telefoontje of anders een email met een grondige uitleg over de betaling die Budget Energie deed. Sowieso natuurlijk uiteindelijk de verwachte vergoeding van €377,- ipv de betaalde €310,-
Heerlijk die transparantie van Budget Energie: "en hangen daar een percentage aan". Totaal niet te controleren door de consument en ook per definitie dus in het nadeel van die consument. Een paar tientjes van mij en een paar tientjes van al die andere deelnemers en je hebt zo weer tienduizenden euro's aan de strijkstok hangen terwijl wij degenen zijn die geïnvesteerd hebben in die panelen. Ben wel weer klaar met Budget Energie maar heb ook geen zin meer om nog meer negatieve energie in dit bedrijf te steken. Na afloop contract maar weer eens gaan zoeken naar een bedrijf dat de klant wat hoger in het vaandel heeft staan..

Beste meneer, mevrouw,

Zojuist heb ik intern een klachtenproces opgestart. Een medewerker van ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor uw geduld.

Willem
    Ik wacht de reactie van Budget Energie geduldig af en meldt hier wat de oplossing werd.
    Willem
    Budget Energie heeft me via mail een onderbouwing gegeven van hun berekening. Overigens geen excuses voor de slechte adviezen die er gegeven werden door de klantenservice. Ik heb deze mail voorgelegd aan de coöperatie en wacht hun reactie nog af alvorens ik besluit wat ik met mijn klacht nog wil.
    Beste meneer,

Zoals wij in onze e-mail hebben aangegeven, is de postcoderoosregeling een korting op de energiebelasting. Voor het jaar 2021 heeft u een verkeerd tarief gebruikt en u bent daarvoor verwezen naar de website van de belastingdienst. Onze berekening is daarom juist.

Willem
    De tarieven voor de energiebelasting die Budget Energie hanteert zijn inderdaad conform de regels van de belastingdienst. Wat dan nog onduidelijk is hoe de verdeling van de aantal kWh, die aan de jaren 2021 en 2022 worden toebedeeld, tot stand is gekomen. Volgens het schrijven van Budget Energie zou in mijn geval 2113 kWh aan 2021 kunnen worden toebedeeld en 1561 aan 2022. Het is me nog altijd niet duidelijk op basis waarvan die verdeling op die manier tot stand is gekomen. Het produktiejaar loopt nl. van april t/m maart, wat betekent dat 9/12 in 2021 zou moeten worden toeberekend en 3/12 aan 2022. De verdeling wordt dan respectievelijk 2755 en 919. Wanneer je dat dan vermenigvuldigt met de tarieven voor de energiebelasting plus BTW dan kom ik nog altijd uit op €355,15 en niet op €310,-, zoals de vergoeding was door Budget Energie. Graag nog een reactie over de formule die is gehanteerd om de aantallen kWh te verdelen over de beide jaren.
    Beste meneer, mevrouw,

Uw reactie is doorgezet naar de behandelaar van uw klacht. U kunt spoedig een reactie verwachten.

Beste meneer,

Op het moment dat wij de toegekende opwekking exact over12 maanden zouden verdelen, zou dit niet alleen oneerlijk maar ook onrealistisch zijn. Als wij de maanden januari, februari en maart evenveel kWh toe te kennen als bijvoorbeeld juni, juli en augustus, zou dit een zeer vertekend beeld geven. Wij kijken daarom naar het aantal zonne-uren van de betreffende maand en hangen daar een percentage aan.

Budget Energie Webcare

Ook een klacht indienen over Budget Energie?