Klacht BVA Auctions: Auto geveild met teruggedraaide kilometerstand

KaDem

Beste heer / mevrouw,

Ben al 5 dagen bezig om mijn klacht hoorbaar te maken.
Elke dag wordt beloofd dat ik teruggebeld of gemaild wordt, maar er gebeurd helemaal niets.

Een bod gedaan op een kavel en gewonnen.

Echter blijkt dat de kilometerstand van deze auto teruggedraaid is!
Op jullie beschrijving kan ik niet uitmaken dat dit ook het geval is.
Er had duidelijk moeten staan dat de kmstand teruggedraaid is.

Op de foto van het onderhoudsboekje die door jullie gemaakt is, is duidelijk te zien dat in 2015 de kilometerstand op 250dk stond. Ik vind het heel frapant waarom BVA dit niet heeft vermeld, maar een kilometerstand van 176dk heeft vermeld.

Als het om de kilometerstand gaat, dan is het in de wet opgenomen dat je een kilometerteller niet terug mag draaien. Sinds 2014 is dat zelfs strafbaar. In artikel 70m van de Wegenverkeerswet staat: "Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand."

Ik heb dus een bod gedaan op een auto met misleidende informatie.
Er is hier helaas sprake van wanprestatie vanuit de kant van BVA en misleiding.
Ik heb een bod gedaan op basis van een kmstand van 176000.

Volgens de wet kan ik bij een teruggedraaide kilometerstand de overeenkomst ontbinden en dat wil ik dan ook per direct doen.

Graag een bevestiging dat het ontbonden is en aub de advertentie aanpassen met de correcte kmstand.

Overeenkomst per direct ontbinden

BVA Auctions
    Beste meneer/mevrouw,

Wat vervelend om te lezen dat deze situatie zich voorgedaan heeft. Door de Hoge Raad is al jaren geleden uitgemaakt dat kopers van tweedehands auto's een verregaande onderzoeksplicht hebben. Tijdens het bieden bent u klaarblijkelijk uitgegaan van de afgelezen kilometerstand zoals deze vermeld stond bij de kavelomschrijving. Afgelezen kilometerstand betekend letterlijk dat dit de stand is zoals deze afgelezen is. Daarnaast staat er bij de NAP status het volgende aangegeven: “Geen oordeel”. Dit betekend volgens de RDW het volgende:

De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.
    Bron: https://ovi.rdw.nl/

Tot slot is er in de kavelomschrijving een foto opgenomen van het onderhoudsboekje waarop te zien was dat deze auto in 2015 al 241.056 km gereden had. Kortom, op basis van de informatie, die aan u is verstrekt had u moeten weten, wat u kon verwachten van deze auto.

Het spijt mij dat ik u niet verder kan helpen.

Maurits-BVA Auctions

Ook een klacht indienen over BVA Auctions?