Klacht Camperdeluxe: Ondeugdelijke camper verhuurd

Nicole

-Camper werd verhuurd als een 6 persoonscamper terwijl hij qua gewicht goed was voor 4 volwassen zonder bagage.
-Remmen camper waren niet onderhouden, waardoor we bijna ‘dodelijk ongeluk’ kregen.

Volgens Camperdeluxe was dit tweede onze fout want:
-De remmen waren verkeerd gebruik.
-Er zat een dame achter het stuur.
Met name het tweede argument van Camperdeluxe raakt kant nog wal! Daarnaast waren alle vier de inzittenden verzekerd om de camper te besturen.

Argumentatie waarom het niet onze fout was:
-Remmen waren niet onderhouden. Remolie leek nooit te zijn ververst (aldus garage ter plaatse).

Camper eigenaar wil kosten vergoeden als hij niet kan aantonen dat de remmen onlangs gecontroleerd zijn. Hij kan dit niet aantonen, maar vergoed de door ons gemaakte kosten van de remmen ook niet.

Als je alles bij elkaar optelt is dit onze schade tijdens onze vakantie:
-Halve dag wachten op ‘wegenwacht’.
-2 dagen wachten om terecht te kunnen bij lokale garage.
-2 dagen wachten om terecht te kunnen bij ford dealer.
-Rekening van de ford dealer.
-1 dag wachten door ‘aanhouding’ rijkswaterstaat.
-2 dagen regelen, telefoneren, overleg
-Kosten van de remmen.

Kortom, wij zijn een week van onze vakantie bezig geweest om de camper deugdelijk te maken. Hier willen wij compensatie voor. Daarnaast willen wij de kosten van de reparatie van de remmen van de camper terug van het verhuurbedrijf Camperdeluxe.

Camperdeluxe
    Wanneer een camper een beperkt laadvermogen heeft wil dat nog niet zeggen dat deze niet geschikt is voor 6 personen.
    Meestal gaan er 2 volwassenen en 4 kinderen mee. en dan is er geen probleem.
    Volgens mijn rechtsbijstand adviseur was u verplicht te controleren hoe zwaar de camper was alvorens de camper in gebruik te nemen, en vervolgens de lading hierop aan te passen zodat de camper niet zwaarder dan 3500 kg zou wegen.
    Dit heeft u verzuimd en daarmee in overtreding wat zwaar aangerekend kan worden ingeval van een rechtszaak, u was immers niet bevoegd te rijden met een te zware camper.
    Wat betreft de remolie zijn wij niet verplicht om aan te tonen wanneer deze ververst of vervangen is geweest.
    Remolie die zwart is kan alleen ontstaan door oververhitting van het remsysteem en dus niet wanneer de remolie oud geworden is, oude remolie verkleurt nl. niet en zal nooit zwart worden aldus deskundigen.
    Dus wat er in mijn optiek gebeurd is u bent naar Noorwegen gereden zonder enig probleem met de remmen te hebben gehad en vervolgens komen er in Noorwegen trajecten met behoorlijke percentages waarin te snel naar beneden wordt gereden en wanneer de camper dan ook nog eens te zwaar beladen is en er hoge snelheid
    naar beneden telkens alleen maar geremd wordt dan wordt de temperatuur van de remtrommels of remschijven waar de remcilinders aan gekoppeld zijn zo gloeiend heet dat de remolie op een kook temperatuur komt en dan luchtbellen in het systeem terecht komt die de functie van de remschoenen uitdrukken niet meer aan kunnen en de remcapaciteit op vrijwel nihil plaatsen.
    Dat is wat u overkomen is dus kunt u de fout bij u zelf zoeken en Camperdeluxe niet de schuld geven van een ondeugdelijke camper.
    Veel mannen weten niet dat wanneer er een helling gereden wordt( vrachtwagenchauffeurs uitgesloten) dat de snelheid moet worden aangepast aan de situatie en dat er op de motor afgeremd dient te worden zodat er relatief weinig wordt geremd en dames weten dit ook niet!

Camperdeluxe
    Bij dezen een update van de situatie. Naar aanleiding van ons telefonisch contact (14-07-2015), over onze aanhouding door Statens Vegvesen ivm overgewicht van de camper, hebben wij bij Hertz een indicatie van de kosten opgevraagd voor het huren van een auto. Hieronder een overzicht van deze inschatting (uitgaande van een week):
    - huur: €800,-
    - terugbrengen in Nederland: €800,-
    - brandstof: €300,-
    - veerboten en tol: €200,-
    Totale inschatting: €2100,-.
    Zoals afgesproken zouden wij dit graag als voorschot willen ontvangen op Iban nr (giro)
    Voordat wij een auto huren willen we graag een schriftelijke bevestiging ontvangen (reply op deze mail) dat deze kosten en eventueel bijkomende kosten niet voor onze rekening zijn en ook niet op ons verhaald gaan worden.
    Graag je reactie, voor donderdag 16/7 12.00 uur, zodat wij bovenstaande in gang kunnen zetten.
    Mijn antwoord:
    IK heb contact gehad met een rechtsbijstand adviseur van DAS. Ik heb de situatie als zodanig besproken en hem gevraagd wie verantwoordelijk is voor de te zwaar beladen camper. Zijn antwoord was dat u als huurder verplicht bent zelf te controleren hoe zwaar de camper is bij vertrek en dat u als huurder zelf op de hoogte dient te zijn van het feit dat u niet zwaarder mag zijn dan 3500kg. Ook is het uw eigen verantwoordelijkheid om na te vragen hoeveel de camper weegt inclusief vloeistoffen. U heeft ons nooit gevraagd naar het gewicht van de camper zodat u een overweging had kunnen maken over de mogelijke belading van de camper. Ik ben dan ook geadviseerd om geen betalingen te doen. Daarom moet ik u teleurstellen en zal ik uw verzoek om €2100,- over te maken niet inwilligen.
    Uitermate vreemd dat u aangaf dat de papieren van de camper waren in genomen door de Statens Vegvesen.
    Tegenover de eigenaar van de camper verklaart u dat u na terugkomst op de plaats van aanhouding na 2 uur de mensen van Statens Vegvesen niet meer aanwezig waren en u gewoon weer door kon rijden.Graag verklaren!
    Nicole
    Remmen:Wat wij Camperdeluxe(CDL) kwalijk nemen is dat tot twee keer mondeling toe is toegezegd dat de kosten van de remmen vergoed zouden worden:
    1 Nadat de officiële Ford dealer aangaf dat de remvloeistof oud was en waarschijnlijk nooit was vervangen
    2 Nadat CDL had toegezegd te betalen als zij niet konden aantonen dat er überhaupt onderhoud was geweest

De camper eigenaar dacht dat CDL het onderhoud deed.CDL verwees naar de eigenaar camper. Nog steeds is de onderhoudshistorie niet bekend
    Nicole

De camper eigenaar dacht dat CDL het onderhoud deed.CDL verwees naar eigenaar camper. Nog steeds is de onderhoudshistorie niet bekend
    Gewicht:
    Wat wij Camper Deluxe kwalijk nemen is dat wij hebben aangegeven dat we een camper wilde waarin we met 4 volwassenen naar Noorwegen wilde gaan. Dat wij vervolgens een camper krijgen aangeboden waarbij als je met 4 volwassenen in de camper zit nog net 1 sok kan meenemen voordat de camper te zwaar beladen is (leeg gewicht: 3160 + 4 volwassenen: 4 x 80 = 3480 kg. Maximale gewicht is 3500kg ). Je mag toch verwachten dat je hierover wordt geïnformeerd.
    Statens Vegvesen:
    Als reactie op uw vraag: Wij hebben u een kopie gestuurd van het officiële schrijven dat we gekregen hebben van de Statens Vegvesen. Daar staat alles in.
    Camperdeluxe
    Toen er destijds een toezegging was gedaan aangaande onkosten remmen was het nog niet bekend dat u in alle opzichten foutief heeft gehandeld, zowel te zwaar beladen als te snel van een helling / hellingen
    Het is uw wettelijke verplichting voordat u met de camper gaat rijden te weten hoe zwaar de camper totaal incl. inzittenden beladen is.
    Dat is de reden dat er geen factuur betaald gaat worden,let wel in opdracht van mijn rechtsbijstands adviseur.
    Daarom wil ik niets liever dan deze zaak uit handen te geven zodat het recht mag zegevieren.
    Laat maar weten dan meld ik deze zaak vandaag nog aan.
    Tevens wijs ik u er op dat smaad en laster strafbaar is.
    I
    Nicole
    Reactie op het argument dat wij in een te zwaar beladen camper zouden hebben gereden en dat dit de oorzaak zou zijn van het oververhit raken van de remmen:

1. Camperdeluxe verwart het wettelijke maximum gewicht waarmee je met een B-rijbewijs mag rijden(3500kg.) met de technisch max. toegestane belasting van het onderstel van de betreffende camper (4200kg). Dit is ver boven het gewicht waar wij mee rondreden. Met andere woorden de remmen zouden voldoende remcapaciteit moeten hebben.
    Nicole
    2. Onderhoudsadvies ANWB: remvloeistof dient elke 2 jaar vervangen te worden.
    Dit wordt bevestigd door de Noorse Forddealer: Quote: "We have a lot of long downhills, and a normal maintenance here in Norway is to change brakefluid every second year(..)If the rental company cannot confirm that this has been changed, and refuse to pay,I would considered to take this case to the court of law".
    Nicole
    Ondanks herhaald verzoek kan Camperdeluxe de onderhoudsgeschiedenis niet aantonen. De garagerekening dient derhalve betaald te worden door CamperdeLuxe.

Ons is duidelijk dat Camperdeluxe:
    1. Een camper verhuurt waarvan de onderhoudsgeschiedenis onduidelijk is en in ons geval tot een bijna ongeluk heeft geleid.
    2. Gemaakte (mondelinge) afspraken niet nakomt.

De schandelijke manier waarop Camperdeluxe zaken doet en communiceert is ons goed duidelijk geworden. Voor ons nooit meer!

Nicole

Ook een klacht indienen over Camperdeluxe?