Klacht Catawiki: Catawiki verplaatst kavels naar andere veilingen zonder toestemming verkoper

AVL

Ik heb onlangs een schilderij aangeboden voor de veiling 'exclusieve havengezichten'. Tot mijn verrassing is dit verkocht op een andere veiling. Catawiki geeft toe dit kavel op eigen gezag te hebben verplaatst, er is dus geen sprake van een vergissing, maar van een bewuste actie. Er is geen toestemming aan mij gevraagd en geen bericht verstuurd door de veilingmeester.
Catawiki meent dat ik eindverantwoordelijk ben voor de ongewenste verplaatsing, omdat ik gevraagd ben om de gegevens te controleren. Dat heb ik ook gedaan. De door mij ingevoerde gegevens waren juist, ik kon uit de vraagstelling niet afleiden dat het kavel doelbewust was verplaatst. Het schilderij staat in mijn Catawiki account nog steeds onder 'exclusieve havengezichten
Ik ben het daarom niet eens met de ongevraagde verplaatsing. Ik ben van mening dat ik een hoger verkoopbedrag had kunnen realiseren op de veiling waarop ik het schilderij heb aangeboden. Ik heb aan Catawiki gevraagd het bedrag terug te storten aan de koper omdat ik de verkoop niet rechtsgeldig acht. Catawiki legt de schuld echter volledig bij de verkoper. Hiermee worden zowel koper als verkoper door Catawiki gedupeerd. Niet fraai.

Catawiki herstelt de schade voor koper en verkoper

Geachte heer van Loo,

Wij kunnen ons voorstellen dat dit voor u een onprettige situatie is. Om de situatie te onderzoeken, hebben wij uw zaak aan de veilingmeester voorgelegd. Zodra wij meer informatie hebben, zullen wij u hierover per e-mail informeren.

Alvast bedankt voor uw geduld.
    AVL
    Catawiki heeft nog niet gereageerd. Intussen is er een dispuut aangemaakt door de koper. Vraag aan Catawiki: niet afwachten. maar in actie komen. Er zijn fouten gemaakt: zet deze recht naar tevredenheid koper en verkoper.
    AVL
    De toegezegde mail nog niet ontvangen
    Geachte heer van Loo,

Allereerst bieden wij u onze welgemeende excuses aan dat u nog niet eerder een reactie heeft mogen ontvangen.
    Wij hebben deze kwestie nu onderzocht en informeren u hier graag over.
    U geeft aan dat de veilingmeester uw kavel heeft verplaatst zonder u hierover te berichten.

U geeft aan dat u geen bericht heeft ontvangen van de veilingmeester en dat u onvoldoende zou zijn geïnformeerd dat het kavel is verplaatst. Wanneer wij dit onderzoeken zien wij dat wij u op 20 juni via een email hebben geïnformeerd over de kijkdagen. Daarin geven wij aan dat de kijkdagen voor 'de Kunstveiling klassiek (schilderijen) zijn gestart'. Daarbij geven we aan dat u daarvoor kavel '162. ...' heeft aangeboden. Wij geven daarmee duidelijk aan in welke veiling het kavel is opgenomen.
    In deze email staat ook het volgende: 'Graag uw kavel(s) volledig controleren. Een kavel wordt door ons, conform de handleiding, soms aangepast.'

Voor (of tijdens) de veiling hebben wij hierover niets van u vernomen. U heeft een kavel aangeboden op de veiling en hierop is een winnend bod geplaatst. Er is een koopovereenkomst gesloten en deze is bindend, u kunt hier helaas niet van afgezien. Of uw veiling in een andere veiling een hogere verkoopbedrag zou hebben gehad is niet vast te stellen. Uw kavel is nu geveild in een goed bekeken veiling.
    We vinden het erg jammer dat u hier ontevreden over bent, maar kunnen hierom de koop niet annuleren.

AVL
    De reactie gaat aan het belangrijkste punt voorbij:
    Ik ben niet actief geïnformeerd over het bewust verplaatsen van het kavel. Ik heb de gegevens gecontroleerd maar kon daaruit niet afleiden dat het kavel was verplaatst. In mijn overzicht staat het schilderij bij 'klassieke havengezichten'. Dit is voor Catawiki eenvoudig vast te stellen en zou doorslaggevend moeten zijn om de fout toe te geven.
    Ik heb aan mijn verplichtingen intussen voldaan, rest een tegemoetkoming van Catawiki.
    AVL
    Helaas: Catawiki kiest voor welles-niets aanpak in plaats van de fout toe te geven. Stel je voor dat de klant het bij het rechte eind heeft, daar moet je toch niet aan denken....