Opgelost door Catawiki: Geen betaling naar catawiki omdat verkoper van oldtimer kilometerstand expres verkeerd opgeeft in de veiling

Er was een oltimer te veilen kavel 80 een A.M.C. Pacer X 1975
Tellerstand afgelezen 102.794 ,
Dit zijn 6 cijfers , ,nadien bleek dat dat niet kan , het is een vijfcijferige teller
Daar kun je geen 6 cijfers van aflezen
ik heb catawiki gemaild en de adres gegevens gevraagd, ik kreeg het tefoon nummer
van de verkoper ,en heb hem om zijn rijbewijs nummer gevraagd en daar bij de RDW
De kilometerstand opgevraagd
bij de RDW nagevraagde kilometerstand klopt niet
Kan ook niet zo afgelezen zijn zij men bij de rdw
dus heb ik bij catawiki gemeld dat ik de auto niet wil
Maar moet de auto toch afnemen ,ondanks de expres frauduleuse afgelezen km stand
Men heeft nu een incasso bureau NIB ingeschakeld om het bedrag te inkasseren
Heb ik als koper geweigerd ,nu heeft men naar 2 maanden de verkoper gemeld
Dat hij vrij is met de auto en die niet meer hoeft te reserveren voor de koper ik dus
Maar nu stuurt catawiki mij via de NIB een rekening voor het niet afnemen van de auto

Vrijstelling betaling van 1527,87 euro

Catawiki
    Bedankt voor het neerleggen van uw klacht. De veilingmeester heeft u hier destijds al meer informatie over gegeven. Graag lichten wij uw klacht toe. Het klopt dat de auto een tellerstand met vijf cijfers heeft. Hoewel de tellerstand dit niet aan kan geven, kan de auto wel meer dan 99 999 km maken. De teller begint dan overnieuw, dus op 00 000.

Het RDW heeft de tellerstand de status ‘onlogisch’ gegeven, wat wordt veroorzaakt door een trendbreuk. Dit betekent dat het RDW ‘geen oordeel’ over de betrouwbaarheid van de geheel reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit is te verklaren, het is een auto van 40 jaar oud met een verleden. De kilometerstanden worden pas de laatste jaren bijgehouden, centraal door het RDW. 'Onlogisch' is daarom een term die bij een oldtimer als deze geen waarde heeft.
    U heeft de historie van de kilometer standen opgevraagd. Zoals u kunt zien kloppen deze standen, alleen heeft niet elke APK keurmeester de '10' meegenomen. Hierdoor zegt de RDW 'onlogisch':
    22-01-2016: 102794
    20-08-2012: 2548
    09-02-2010: 2373
    25-01-2008: 2107
    08-09-2007: 102021
    07-02-2007: 1399
    Als u voor de 4 cijferige standen een '10' zet ziet u dat het logisch is, er is maar erg weinig met de auto gereden in al die jaren. Graag willen wij als laatste nog melden dat in het kavel genoemd staat dat het om 'afgelezen kilometerstand' gaat en niet 'originele kilometerstand.

Helaas is uw klacht geen reden geweest om de koop terug te draaien. Hier hebben wij u van op de hoogte gebracht. Daarnaast hebben wij u meerdere malen gewaarschuwd dat de openstaande betaling naar het incassobureau zal gaan indien u niet tijdig betaald.

Wij vinden het jammer dat u ontevreden bent. De koop en het incasso factuur kunnen wij helaas niet annuleren aan de hand van de door u aangedragen reden.
    Geachte catawiki
    Dit is niet eerlijk want de verkoper heeft bewust
    Tellerstand 102.794 km afgelezen ,,in gevoerd op de te veilen
    Auto in het veilingrapport
    Ik heb nog geinformeert bij de verkoper en die zei
    De kilometerstand klopt die hij opgaf ,,,,,,dat kan niet je kunt
    Geen 6 cijfers aflezen van een 5 cijferige teller .....
    Mvg ansans
    Catawiki
    Geachte mevrouw Koens.
    Bedankt voor uw reactie en uw e-mail. Wij hebben uw kwestie nogmaals onderzocht. We begrijpen dat dit een lastige kwestie voor u is. Wij hebben besloten om coulance te verlenen en zullen u van de betaling vrijwaren. Per e-mail bent u hierover inmiddels verder geïnformeerd.
    Met vriendelijke groet, Catawiki
    Is naar tevredenheid afgehandeld

Ansans

Ook een klacht indienen over Catawiki?