Klacht Catawiki: Overeenkomst is eenzijdig herroepen en het geeft geen pas om aanmaningen te sturen

Dupe

Onder aanhaling van de Wet Koop op Afstand en de Wet Handhaving Consumentenbescherming heb ik binnen de aldaar genoemde termijnen de koopovereenkomst per e-mailbericht herroepen doch Catawiki plaatst zich boven de wet en persisteert in de nakoming (van een niet bestaande vordering; immers die is herroepen!) en blijft aanmaningen per e-mailbericht en sms verzenden.

Heb inmiddels mijn klacht neergelegd bij Consuwijzer en ik roep gedupeerden op dat ook te doen: dergelijke praktijken dienen asap een halt te worden toegeroepen.

Waarschuwing: Koop niet (meer)bij Catawiki; boycot dat louche bedrijf

Reageren op mijn berichten en bevestigen dat de koop is ontbonden en vervolgens mijn account verwijderen want ik zal daar nimmer meer kopen

Catawiki
    Geachte Dupe,

Wat vervelend dat u zicht genoodzaakt voelde om deze stappen te ondernemen.

Wij hebben momenteel een erg grote toestroom aan e-mails en telefoontjes waardoor we onze gebruikelijke servicelevels niet behalen. We doen er alles aan om die achterstand in te halen en zijn al een heel eind op weg, binnenkort zal de achterstand weggewerkt zijn en krijgt u weer sneller een reactie. Excuses voor het ongemak dat u hiervan ondervindt.

We hebben uw e-mail met daarin het verzoek tot herroeping in goede orde ontvangen en u inmiddels laten weten dat de annulering in gang is gezet. Dat u nog geen reactie had ontvangen wil niet zeggen dat wij uw verzoek niet zullen uitvoeren, u was op tijd met uw melding en daarom maken wij dit in orde voor u.

In uw account, onder uw gewonnen kavels, bieden wij de optie aan om uw aankoop te herroepen. Dat staat als volgt aangegeven: "De wet handhaving consumentenbescherming stelt u in staat om onder bepaalde voorwaarden een koopovereenkomst te herroepen." Het laatste gedeelte van deze tekst is een link naar ons herroepingsformulier. Wanneer u als koper dat formulier invult zullen wij de herroeping eerder opmerken en verwerken.

Tot op heden was er nog een openstaande factuur en ons systeem zal dan automatisch betaalherinneringen versturen. Pas wanneer de order is geannuleerd stoppen de automatische betaalherinneringen. In de e-mail waarin we u herinneren om te betalen heeft u de mogelijkheid om die herinneringen stop te zetten.

We zullen u via e-mail een terugkoppeling geven over de annulering.

Hopelijk hebben we u zo voldoende geïnformeerd. Mocht u onverhoopt toch nog aanvullende vragen of opmerkingen hebben, laat het ons dan gerust weten.

Catawiki
    Dupe
    Enkele kanttekeningen naar aanleiding van het hierboven, namens Catawiki, gestelde:

(1) Vooropgesteld zij, dat interne problemen (grote toestroom aan e-mailberichten, telefoontjes en wat dies meer zij) nimmer aan een klant kunnen tegengeworpen.

(2) Direct na aankoop heb ik, onder aanhaling van de Wet koop op Afstand en de Wet Bescherming Consumentenvertrouwen, de koopovereenkomst eenzijdig herroepen hetgeen impliceert dat de koopovereenkomst heeft opgehouden te bestaan. Desalniettemin tracht Catawiki, met louter drang en dwang (een bombardement aan betalingsherinneringen via de e-mail en per sms), zonder juridische grond, de betaling binnen te rijven; werkelijk ongehoord! De reden is volgens Catawiki gelegen in het ''feit'' dat de 10(!) e-mailberichten mijnerzijds, waarin ik Catawiki heb gewezen op bovenstaand rechtsgevolg, aan Catawiki's aandacht zijn ontsnapt! Sailant detail is dat nadat ik melding maakte dat ik de onverkwikkelijke kwestie heb voorgelegd aan Consuwijzer en mijn klacht heb gedeeld op de website van Klachtenkompas werd, de (interne) drukte ten spijt, mijn beroep op herroeping van de overeenkomst, wel heel rap, schriftelijk bevestigd.

Advies aan Catawiki: Het automatiseringssysteem dient stante pede aan de juridische realiteit te worden aangepast.

(3) Uw herroepingsformulier was niet te openen omdat het kavelnummer niet kon worden ingevuld in mijn situatie waarin de herroeping plaatsvindt voordat is betaald en is geleverd en dat heeft te maken met het feit dat Catawiki, waarschijnlijk tegen beter weten in, in ieder geval in strijd met de wettelijke regelingen, slechts een herroepingsrecht toekent wanneer de kavel is geleverd. Catawiki het gaat hier om bepalingen van dwingend recht waarvan niet kan worden afgeweken, neen, ook niet door Catawiki!

Advies aan Catawiki: Het herroepingsformulier dient stante pede aan de juridische realiteit te worden aangepast.

Ik heb inmiddels tot 2x toe telefonisch contact gehad met Consuwijzer en heb goede hoop dat zij, op korte termijn, de handelwijze van Catawiki aan een nader onderzoek onderwerpen.

Ik zal nimmer meer een bieding plaatsen op de site van Catawiki en heb mijn account inmiddels opgeheven en ik hoop van harte dat mijn reactie voorkomt dat kopers in problemen geraken in dier voege dat zij, louter op grond van Catawiki's dwang en drang (toch) besluiten te betalen terwijl zij daartoe in het geheel niet verplicht zijn.

Hans-Peter

Dupe

Ook een klacht indienen over Catawiki?