Opgelost door Centraal Bureau Rijvaardigheid: ONEERLIJKE verdeling praktijkexamen B

sad Opgelost
OvL

ONEERLIJKE VERDELING PRAKTIJKEXAMEN B.
Leerling 1 zakt op 4 mei en kan 9 september herexamen doen. Leerling 2 zakt op 10 juni en kan 29 juni
herexamen doen. De rijschool heeft hierin geen invloed. Bij navraag bij het CBR blijkt na 2 x bellen dat een
besproken plaats niet geruild kan worden met een vrije plaats. Vreemd want de rijschool betaald van te
voren de gereserveerde plaatsen. Dit is volgens het CBR om gesjoemel van rijscholen tegen te gaan.
Advies van het CBR: de rijschool kan stiekem de leerling ruilen. Alsof dit geen sjoemelen is. Een zeer
onprofessionele medewerker klantenservice zegt ook dat het moet voorkomen dat leerlingen niet komen
opdagen ??!!. Lijkt me stug na het betalen van 365 euro ! examengeld ( onze Belgische buren doen het
beter met 43 euro examengeld). Dan is ze ons gesprek blijkbaar beu en verbreekt de verbinding na de
mededeling dat haar geduld op is. Het wordt tijd dat het CBR geen machtspositie meer heeft en er controle
komt op de gang van alle zaken daar. Ik wil een oplossing hiervoor. Na alle lockdowns en VIER maanden
wachttijd en het risico op het verlopen van het theoriegedeelte wordt de kans op slagen kleiner en de kosten hoger.

Oplossing: kunnen verschuiven vrije capaciteit examendata

Centraal Bureau Rijvaardigheid
    Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht, waarin u aangeeft dat u het een oneerlijke verdeling van de praktijkexamens vind.

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de nare ervaring die u heeft opgedaan tijdens uw contact met ons. Het spijt me dat u niet correct en met respect bent behandeld.

Het CBR wil niet dat er kandidaten niet komen opdagen. Aangezien de wachttijden al lang genoeg zijn, willen we elke examenplek ook nuttig gebruiken.

U kunt kandidaten wisselen met elkaar.

Een examen wisselen is de reservering van een kandidaat wisselen met een reservering van een andere kandidaat. U kunt kandidaten voor het praktijkexamen wisselen in de categorie A, AM, B en BE. Dit kan tot 1 dag voor de examendatum. Op de examendatum kunt u een examen niet meer veranderen.

U kunt de kandidaat maximaal 4 keer wisselen binnen dezelfde categorie:

2 keer vanuit de kandidaat zelf.
    2 keer vanuit een andere kandidaat.
    Wanneer u niet meer mag wisselen, verdwijnt de optie op TOP Internet.

Uitzonderingen
    U kunt de volgende kandidaten niet wisselen met gewone kandidaten:

AA-kandidaten
    Rijopleiding in Stappen (RIS) kandidaten
    NO-kandidaten
    FA-kandidaten
    Andersom wisselen is ook niet mogelijk.

Annuleren
    U kunt praktijkexamens in de categorieën B, AM2, BE, AVB en AVD gratis annuleren tot 48 uur na het reserveren. Als het praktijkexamen of toets binnen vier weken is, kan annuleren niet meer.

Het ruilen (wisselen) van kandidaten is dus niet stiekem, dat kan gewoon via TOP internet.

Om de druk van de geldigheid van de theorie te verlagen, heeft het ministerie de geldigheid eenmalig verlengd. Hier vind u daar meer informatie over: https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over/laatste-nieuws/meest-gestelde-vragen-coronavirus/geldigheid-certificaten-en-uitslagen.htm

Ingeborg Bruggink
    Klantenservice CBR

Ook een klacht indienen over Centraal Bureau Rijvaardigheid?