Klacht Centraal Bureau Rijvaardigheid: teveel focus op taal ipv de regels

Randolf Bruin

Door het moeilijke taalgebruik in de vragen wordt niet de kennis omtrent verkeersregels getoetst maar de kennis van de Nederlandse taal - dit maakt het voor Nederlanders met het Nederlands niet als eerste taal een oneerlijk examen.

toets minder taalgevoelig maken

Centraal Bureau Rijvaardigheid
    Geachte heer/mevrouw Bruin,

Bedankt voor uw bericht, waarin u aangeeft dat de taal in het examen wellicht te moeilijk is.

Circa 95% van alle kandidaten slaagt uiteindelijk. Een goede voorbereiding is het halve werk. De lesstof is niet eenvoudig. De manier waarop we de vragen stellen wel. We gebruiken veel beeld en zo min mogelijk tekst. Zo is het voor iedereen meteen duidelijk wat we vragen, net als in het verkeer. De tekst die we gebruiken is op taalniveau B1. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1.

Wanneer iemand moeite heeft met het examen in het Nederlands, kan altijd gekozen worden voor een examen in het Engels, of met een tolk in de moedertaal. Zo kan iedereen het examen begrijpen en maken.

Ingeborg Bruggink
    CBR Klantenservice

Ook een klacht indienen over Centraal Bureau Rijvaardigheid?