Klacht Centraal Bureau Rijvaardigheid: teveel focus op taal ipv de regels

Klachtnummer
# 593647
Gebruiker
Randolf Bruin
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Door het moeilijke taalgebruik in de vragen wordt niet de kennis omtrent verkeersregels getoetst maar de kennis van de Nederlandse taal - dit maakt het voor Nederlanders met het Nederlands niet als eerste taal een oneerlijk examen.

Gewenste oplossing

toets minder taalgevoelig maken

1 reactie

  1. Auteur
    Centraal Bureau Rijvaardigheid
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Geachte heer/mevrouw Bruin,

    Bedankt voor uw bericht, waarin u aangeeft dat de taal in het examen wellicht te moeilijk is.

    Circa 95% van alle kandidaten slaagt uiteindelijk. Een goede voorbereiding is het halve werk. De lesstof is niet eenvoudig. De manier waarop we de vragen stellen wel. We gebruiken veel beeld en zo min mogelijk tekst. Zo is het voor iedereen meteen duidelijk wat we vragen, net als in het verkeer. De tekst die we gebruiken is op taalniveau B1. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1.

    Wanneer iemand moeite heeft met het examen in het Nederlands, kan altijd gekozen worden voor een examen in het Engels, of met een tolk in de moedertaal. Zo kan iedereen het examen begrijpen en maken.

    Met vriendelijke groet,
    Ingeborg Bruggink
    CBR Klantenservice

Ook een klacht indienen over Centraal Bureau Rijvaardigheid?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen