Opgelost door Centralpoint.nl: Levering TV steeds uitgesteld

A. de Heer

Ik heb op 8 oktober bij www.centralpoint.nl een Philips TV besteld en betaald via iDeal. Vooraf had ik gebeld of het product op voorraad was en er waren 7 tv's van dit model op voorraad, zo werd gezegd. Bij de bevestigingsmail stond dat de verwachte voorraaddatum nog dezelfde week was. Daarna heb ik wekelijks een email gestuurd en kreeg het volgende bericht: "Vooralsnog is het nog onduidelijk wanneer deze vanuit Philips geleverd kunnen gaan worden. We krijgen een indicatie door van nog 1-2 weken."Steeds schuift de leverdatum op. Bij navraag bij Philips bleek dat de tv bij hen op voorraad is. Ook andere winkels bieden deze tv aan zonder verdere levertijd. Nu heeft Centralpoint de optie aangegeven dat ik het geld terug kan krijgen. Maar ik vind dat Centralpoint in gebreke blijft door steeds aan te geven dat de levering "helaas" wordt uitgesteld. Dat bij telefonische vraag vooraf er nog 7 op voorraad waren en dat er daarna steeds geen levering mogelijk is vind ik vreemd.

Ik vind ik dat Centralpoint het contract na moet komen en de TV dan maar via een andere route moet betrekken (bv. rechtstreeks via Philips) en mij deze per omgaande zou moeten leveren.

Centralpoint.nl
    Geachte klant,Uiteraard is het vervelend dat de leverdatum telkens opschuift. Om u een idee te geven over de situatie: wij doen met meer dan 50 distributeurs in Nederland zaken. Deze distributeurs doen op hun beurt niet alleen zaken met Centralpoint maar ook met andere resellers en etailers (zij ontvangen dus ook orders van andere partijen dan Centralpoint). Indien geen van deze distributeurs het artikel op voorraad hebben, kunnen wij het artikel niet leveren. Wij zijn niet gerechtigd het direct bij de fabrikant in te kopen.De distributeurs kopen weer in bij Philips en Philips geeft hen een verwachte leverdatum. Dit is de datum die wij u doorgeven. Deze is dus direct afkomstig van Philips.Op onze website kunt u bij het product aanvinken dat u een bericht wilt ontvangen zodra het artikel weer op voorraad is. een keurige service die voorkomt dat u wekelijks hoeft te bellen of mailen met Centralpoint.Uiteraard heeft u het recht om de order te annuleren op basis van levertijd. U ontvangt dan van ons het reeds betaalde bedrag terug.Meer kunnen we helaas niet voor u betekenen.Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Klantenservice Centralpoint.
    A. de Heer
    Dank voor uw reactie. Maar u gaat daarbij niet in op mijn punt, dat ik vooraf heb gebeld en dat er toen 7 tv's van dit type aanwezig waren. Levering was geen probleem, meldde u toen. Direct daarna heb ik besteld. Andere winkels kunnen overigens wel leveren en Philips gaf bij navraag aan dat dit model gewoon op voorraad is. Tegenover een klant die een maand geleden besteld en betaald heeft, hebt u toch verplichtingen en zou u elders de tv kunnen bekomen.
    A. de Heer
    Wat ik overigens mis in uw reactie, is dat u verantwoordelijkheid neemt voor uw verkooptactiek. U biedt de tv voor een aantrekkelijke prijs aan en vervolgens kunt u weken lang niet leveren. Daarmee zet u de klant op het verkeerde been. U geeft aan dat u meent keurig te handelen, maar ik ben een andere mening toegedaan. U verwijst naar uw distributeurs waarvan u zegt afhankelijk te zijn en neemt niet uw eigen verantwoordelijkheid voor een mijns inziens foutief verkoopbeleid.
    Centralpoint.nl
    Geachte klant,Ik heb u trachten uit te leggen dat meerdere resellers putten uit de voorraad van de diverse distributeurs. Op het moment dat u belde waren er (zo te zien in de systemen van deze distributeurs) nog 7 op voorraad. Op het moment dat wij uw betaling ontvangen, ontvangt onze distributeur onze order. Het kan heel goed zijn dat er tussen uw telefoontje met ons en het moment van betalen ook andere resellers of etailers orders hebben geplaatst. Wie het eerst komt, die het eerst maal. De orders gaan naar de resellers die als eerste de order plaatsen. Wij grijpen in dat geval naast de voorraad. UIteraard betreuren wij een dergelijk voorval maar is er absoluut geen sprake van kwade opzet om klanten op een verkeerd been te zetten. Wij hebben nou eenmaal geen eigen magazijn met eigen voorraad. Overigens nemen wij wel degelijk de verantwoordelijkheid voor deze case. Wij kunnen alleen geen TV tevoorschijn toveren en zomaar ergens de Philips TV voor u gaan bestellen (bij partijen waar wij geen zaken mee doen). Het staat u vrij om de order te annuleren en elders voor een meerprijs af te nemen of geduld op te brengen tot wij het toestel weer op voorraad krijgen. U ontvangt de TV dan voor de prijs die wij met u zijn overeengekomen.Meer kunnen wij niet voor u betekenen.Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Klantenservice Centralpoint
    A. de Heer
    Ik heb helaas nog steeds geen tv ontvangen. Het is nu 19 november en op 8 oktober had ik de tv via internet bij Centralpoint besteld en betaald. Toen was de boodschap dat de levering binnen een paar dagen plaats zou vinden. Dat is niet gebeurd en hoewel Centralpoint in enkele emails verklaringen heeft gegeven, vind ik dat zij ondanks alle verklaringen in gebreke zijn gebleven.
    Centralpoint.nl
    Geachte heer,Wij hebben zojuist contact opgenomen met onze distributeur. De data die wij terugkoppelen aan onze klanten zijn direct afkomstig van de fabrikant. Helaas verschuiven deze data regelmatig. Wij hebben daar geen invloed op.Indien u, onverhoopt, niet bereid meer bent om levering af te wachten, heeft u uiteraard het recht de order te annuleren en uw geld terug te vorderen. U kunt in dat geval een email sturen aan verkoop@centralpoint.nl.Overigens wil ik benadrukken dat van misleiding van klanten geen sprake is daar Centralpoint de intentie heeft het artikel voor de afgesproken prijs te leveren zodra deze voorradig is. Ik betreur het dat de verklaringen van Centralpoint met betrekking tot de verlate levering u van mening doen zijn, dat Centralpoint in gebreke is gebleken te zijn. Wij kunnen echter, ook al zouden we dat uiteraard graag willen, de situatie niet veranderen. In dit geval is er sprake van een bepaalde vorm van overmacht. Wat er niet is, kunnen wij niet leveren.Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Klantenservice Centralpoint
    A. de Heer
    Inmiddels is de TV geleverd, gisteren is hij aangekomen en doet het goed. Een mooie Philips TV.
    Ik zie het nu zo: eind goed, al goed.
    A. de Heer
    Het duurde lang, maar eind goed, al goed.

A. de Heer

Ook een klacht indienen over Centralpoint.nl?