Klacht Consumentenbond: automatisch lid worden, via de consumentenbond website, van de consumentenbond na proefperiode

angry Opgelost
# 198507

Goedemiddag,
Op de website van de consumentenbond is het niet duidelijk aangegeven dat je automatisch lid wordt na de proefperiode, ja achteraf en pas, als je de "kleine" lettertjes ook goed "kunt" lezen.
Ik vind dat misleiding en blijk geven van agressieve verkoop methoden (uw eigen woorden op uw website). Als andere bedrijven dat doen nagelt u ze genadeloos aan de schandpaal!
MAAK GRATIS KENNIS staat er boven uw aanmeldingsformulier, op die pagina staat niets over het feit dat je automatisch lid bent van de Consumentengids na 2 maanden. Dat MAAK GRATIS KENNIS is bepalend voor wat je gaat doen op uw pagina.
De rest van de pagina wordt door bepaalde mensen, waaronder ikzelf, niet goed gelezen en worden dan automatisch lid van de Consumentenbond/gids. Ik heb diverse keren via de mail gereageerd op deze onbillijkheid en de openstaande facturen, maar wordt iedere keer het het riet ingestuurd.
Met vriendelijke groeten,
Alef starreveld
Alkmaar

Het aanpassen van het aanmeldingingsformulier op de website van de Consumentenbond.
Dat komt klantvriendelijker en professioneler over.

Consumentenbond
    Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw melding op Klachtenkompas.nl. Om privacy redenen heb ik uw naam niet in de aanhef vermeld.

Vervelend om te horen dat u vindt dat wij niet duidelijk communiceren dat een kennismakingsabonnement na de kennismakingsperiode omgezet wordt in een vast abonnement. (maandelijks opzegbaar).

Ik geef u graag uitleg over het wel of niet automatisch stoppen na de kennismakingsperiode.

De Consumentenbond heeft ervoor gekozen om consumenten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een lidmaatschap/abonnement. Tijdens de kennismakingsperiode heeft u toegang tot onze testresultaten, ontvangt u de Consumentengids en kunt u gebruik maken van onze diensten. In de bevestiging die u heeft ontvangen van uw kennismakingsabonnement staat vermeld dat u na de kennismakingsperiode €7,10 per maand gaat betalen. Na de kennismakingsperiode wordt het automatisch omgezet naar een vast abonnement. Mocht u toch geen gebruik meer willen maken van onze diensten, dan kunt u direct en eenvoudig maandelijks opzeggen via de website, per e-mail of telefonisch.

Als u de kennismaking heeft afgesloten via de telefoon dan zou een medewerker u hierover geïnformeerd moeten hebben. Als dit niet is gebeurd, dan hierbij onze excuses. Op onze website communiceren we dat u na de kennismakingsperiode maandelijks gaat betalen. Wij zullen de teksten van deze aanbieding nog eens onder de loep nemen.

Sinds 1 december 2011 geldt de Wet van Dam waardoor contracten met consumenten niet meer zomaar stilzwijgend verlengd mogen worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor een proefabonnement op een tijdschrift zoals vermeld op onze website. De Consumentenbond is een vereniging en voor lidmaatschappen van een vereniging geldt deze wet echter niet.

Uit de gegevens in onze administratie kan ik opmaken dat mijn collega u ook een toelichting heeft gegeven en het voor u heeft afgehandeld.

Mocht er toch nog iets zijn dan hoor ik dat graag.

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd en wens u een fijne dag!

Sabine
    klachtencoördinator
    alef
    Dank u voor uw snelle antwoord!
    U verkondigd natuurlijk het officiële standpunt van de Consumentenbond, dat is u niet aan te rekenen, uw bent maar "gewoon" een medewerkster. Mijn opmerkingen gaan over een interpretatie van uw website en met name over het aanmeldingsformulier.
    Ik lees op uw website "Maak Gratis Kennis" op het aanmeldingsformulier en hoe interpreteer ik dat in een split second. Dat gaat het over en niet over juridische prietpraat.
    Natuurlijk komt u juridisch overal onder uit, het ontwerp en invulling van uw website is gemaakt door deskundige mensen. De wet van Dam lapt u ook gewoon aan uw laars. Mijn bezwaar blijft recht overeind: mensen, die niet juridisch geschoold maar meer tot het "gewone" volk behoren op het randje van wat betamelijk is een lidmaatschap aansmeren.
    U gaat de teksten van de aanbieding "nog eens" onder de loep nemen, wat houdt dat concreet in, als ik vragen mag? Als ik deze zin goed interpreteer, met name dat "nog eens", zal er weinig of niets mee gebeuren of heb ik dat mis?
    Nog een vraagje, hoe ver gaat u om achterstallige abonnement gelden, gevolg van de automatische aanmelding, te innen. Uiteindelijk inschakeling van de deurwaarder?
    Met vriendelijke groeten,
    Alef Starreveld
    Alkmaar
    Consumentenbond
    Nogmaals hartelijk bedankt voor uw reactie.

Hoewel ik mijzelf niet kan vinden in uw conclusie, begrijp ik uw punt zeer zeker. Echter, is de eerste zin op het aanmeldformulier: "De eerste 2 maanden zijn gratis, daarna betaal je €7,25 per maand (maandelijks opzegbaar).", daarnaast wordt er gevraagd om onder andere een IBAN. Direct daaronder geven we wederom aan dat er bij een opzegging binnen twee maanden niets wordt afgeschreven. Deze prominente aanduidingen zien wij allerminst als 'de kleine lettertjes'. Ons inziens doen we daar dan ook zeker de moeite voor om kenbaar te maken wat er gebeurd ná de twee maanden. Verder verwijzen we inderdaad naar 'de kleine lettertjes', de algemene voorwaarden. Over de kennismakingsperiode en de periode na de kennismaking staat er in de algemene voorwaarden uiteraard niets anders dan op de aanmeldpagina.

Ondanks de Wet van Dam eigenlijk niet van toepassing is op ons lidmaatschap, voeren we wel degelijk de regelgeving hieromheen. Zeg je bij ons op, loopt je abonnement maximaal één maand door. We lappen deze dus allerminst aan de laars!

Het onder de loep nemen van de tekst is geen garantie dat de tekst wordt aangepast, in welke vorm dan ook. Uiteraard doen wij geen loze beloften en houden we meldingen als die van u nauwlettend in de gaten. Deze leggen we dan ook altijd onder de ogen van de verantwoordelijken. Ook hier, met uw melding. Wij controleren op onwaarheden, fouten en overwegen (en verwerken) aanpassingen waar nodig.

Bij het uitblijven van betaling, na meerdere herinneringen, kunnen wij de overeenkomst ontbinden, incassokosten in rekening brengen en/of de vordering uit handen geven aan een incassobureau. Hierover, en meer, kan u lezen op https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/voorwaarden/algemene-voorwaarden.

Ik vertrouw erop u hierbij volledig te hebben geïnformeerd. Uiteraard geldt wederom dat wanneer u vragen en/of opmerkingen heeft, wij deze graag van u vernemen.

Groet,

Cai