Klacht Consumentenbond: Bedrijven kunnen niet reageren op geplaatste klachten op deze site!

Kkwadvies

Wanneer mensen hun klachten op uw site plaatsen dan is het wettelijk niet toegestaan dat het bedrijf de prive gegevens overneemt om de klacht serieus op te pakken. De klant heeft haar gegevens niet rechtstreeks bij het bedrif achter gelaten en kan dus klagen over oneigelijk gebruik van deze gegevens. U denkt toch niet dat een bedrijf een correspondentie via uw site aangaat met een klagende klant?
Het zou u sieren om dit duidelijk aan de klant te vermelden ipv een opruiende tweet te laten plaatsen op FB en Twitter.
Duidleijke een staaltje van Eigen gewin ipv echt iets voor de consument te betekenen!

Aanpassing van uw beleid

Kkwadvies
    Het is toch niet te geloven.....de consumentenbond reageert zelf ook niet op een klacht!!!!
    Consumentenbond
    Hartelijk bedankt voor uw bericht en uw rappelleren. U geeft aan dat bedrijven klachten niet zonder meer op kunnen pakken, en dat het voeren van de dialoog via onze website niet aannemelijk is. Graag geef ik u daarop onze reactie.

Allereerst bied ik u mijn welgemeende excuses aan voor het uitblijven van onze reactie tot dusver.

Klachtenkompas.nl is een platform waar de focus ligt om consumenten met een klacht en bedrijven bij elkaar te brengen. Een belangrijke pijler bij Klachtenkompas.nl is het transparant maken van klachten. Door deze transparantie zien wij dat de positie van de consument is verbeterd en dat een klacht sneller wordt opgelost. Dit doen wij o.a. door bedrijven uit te nodigen deel te nemen aan ons initiatief en een reactie te plaatsen bij de klacht(en). Ruim 2500 bedrijven hebben reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Klachtenkompas.

De dialoog tussen consument en bedrijf verloopt hoofdzakelijk via het Klachtenkompas platform, maar de klager heeft altijd de mogelijkheid om -bij het aanmaken van de klacht- de contactgegevens achter te laten, zodat het bedrijf rechtstreeks in contact kan komen met de klager om de klacht op te lossen. Een bedrijfsaccount is dan wel noodzakelijk.

Als u vragen heeft over hoe u als bedrijf actief kunt worden op Klachtenkompas, dan staat het u vrij om contact op te nemen met Klachtenkompas Zakelijk. De contactgegevens sturen we naar u toe.

Cai
    klachtencoördinator
    Kkwadvies
    Mijn reactie gaat juist over het feit dat uw site helemaal niet interessant is voor een bedrijf om te reageren. Een consument kan vaak beter af zijn wanneer hij rechtstreeks communiceerd met het bedrijf.
    Uw geeft onvoldoende aan dat bij het achter laten van de naw gegevens deze door andere gebruikt kunnen en mogen worden.
    Wanneer een bedrijf deze gegevens gebruikt om bijvoorbeeld de klant rechtstreeks te benaderen dan is dit bedrijf in overtreding.
    Daarnaast geeft u onterecht de indruk dat bedrijven nu eens met oplossingen moeten komen terwijl dit bedrijf hiervoor andere en betere methode heeft dn naar jullie pijpen te dansen.

Consumentenbond
    Hartelijk bedankt voor uw reactie. U geeft aan dat bedrijven de door de consument opgegeven gegevens niet mogen gebruiken om rechtstreeks contact op te nemen met de consument/klager. Graag geef ik u daarop onze reactie.

In het traject welke consumenten doorlopen om een klacht te plaatsen op het Klachtenkompas wordt er een apart formulier getoond waarin consumenten gegevens kunnen achterlaten voor het bedrijf waarover zij de klacht plaatsen, zodat het bedrijf meer informatie heeft om de klacht op te kunnen pakken. Wij geven dan ook duidelijk aan dat we deze delen met het bedrijf. Bedrijven mogen deze gegevens dan ook gebruiken voor de beantwoording van de klacht en/of direct contact op te nemen met de consument. Er mag overigens ook op het Klachtenkompas doorverwezen worden naar de eventueel betere methode om het probleem op te lossen. Het siert bedrijven echter wel om niet enkel achter gesloten deuren klachten op te pakken, daarnaast werkt dat niet mee de transparantie (die wij - en de consument - graag zien) te verbeteren. Natuurlijk is er wel de mogelijkheid om na het oppakken van de klacht via andere kanalen ook op het Klachtenkompas terug te koppelen of (en zo ja: hoe) de klacht is opgelost.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.

Cai
    klachtencoördinator

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?