Klacht Consumentenbond: Consumentenbond kent beste verzekering toe aan maatschappij met dubieuze uitsluitingsgronden.

VN ambassadeur gehandicapten

Volgens Alliance Direct hebt u hun WA autoverzekering uitgeroepen tot beste van Nederland, en ik ben van mening dat dat niet waar kan zijn.

Want zij weigeren categorisch mensen die beschermingsbewind genieten, waardoor zij het grootste stigma over mensen in beschermingsbewind bekrachtigen, namelijk dat dat allemaal wanbetalende schuldenaren zijn. Het tegendeel is waar. Er zijn geen trouwere betalers als mensen in beschermingsbewind. Vanaf het moment dat de bewindvoerder aan het werk gaat, gaat meestal een stabilisatie periode in waarna er geen rekening meer onbetaald blijft.

Als VN ambassadeur rechten van de mens met een handicap en inclusieve samenleving, moet ik dan ook ernstig bezwaar maken tegen de uitverkiezing van deze verzekering. Ik ken namelijk een verzekering die wel mensen in beschermingsbewind toelaat en toch een zeer concurrerende prijsstelling heeft.

Het redelijk nieuwe VN verdrag rechten van de mens met een handicap is een aanvulling op de universele verklaring rechten van de mens en in juli 2016 ook in Nederland geldig geworden doordat beide kamers der Staten-Generaal hebben besloten dat het voor Nederland in die maand ook moest gaan gelden.

Neemt u alstublieft kennis van het verdrag, dat uitsluiting van mensen met een handicap verbied, inclusiviteit wil bevorderen, en dan past het niet om een verzekeraar met dubieuze uitsluitingsgronden deze eer toe te kennen.

Ik verwacht als oplossing van deze klacht dat u de titel beste verzekering WA autoverzekering weer afneemt van deze verzekering en toekend aan een verzekeraar die dit soort uitsluiting niet hanteert. Dan komt pas echt op voor de meest kwetsbare consumenten in onze maatschappij.

Ik ben reuze benieuwd hoe u op deze klacht gaat reageren. Alvast bedankt voor uw moeite.

Ik wil graag met u in gesprek om met u te bespreken wat het verdrag betekent binnen het consumentenrecht en hoe u een nog betere Consumentenbond kunt zijn.

En uiteraard verzoek ik u de titel in te trekken. Zie mijn argumentatie hierboven.

Geachte,

Hartelijk dank voor uw klacht over het testoordeel van de WA-autoverzekering.

Wij waarderen het dat u de moeite heeft genomen uw verzoek aan ons kenbaar te maken. Zojuist heb ik uw bericht ter beoordeling intern doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.

U hoort nog van ons!

Met vriendelijke groeten,
    Hallo,
    Ik krijg zojuist een mail dat over enkele dagen de klacht gesloten wordt omdat er niemand reageert.

Zou u aub willen zorgen dat dat niet gebeurt?
    Geachte,

Gisteren hebben wij telefonisch contact met u opgenomen om de kwestie met u te bespreken, u gaf hierbij aan niet met ons in gesprek te willen, wat wij jammer vinden. Een schriftelijke reactie roept vaak wedervragen op die gelijk in een gesprek kunnen worden beantwoord.

Daarom onderstaand een reactie op uw vraag:
    U vraagt zich af als VN Ambassadeur voor de rechten van de gehandicapte mens, waarom in de autoverzekeringstest WA, Allianz Direct als beste uit de test is gekomen. Volgens uw informatie worden mensen die onder beschermingsbewind staan stelselmatig geweigerd. Dank u wel voor het melden hiervan. Helaas worden verzekeraars vrijgelaten in het bepalen van hun premies en het wel of niet accepteren van nieuwe verzekerden. Hieronder leggen wij u uit hoe wij aan het testresultaat zijn gekomen:

- Wij kijken voor het bepalen van het testoordeel enkel naar de voorwaarden van de verzekering en de verschillende onderdelen die hieronder vallen. Hiervoor gebruiken wij de database van onderzoeksbureau MoneyView. Wanneer er een voorwaarde is m.b.t. acceptatiebeleid kunnen we ervoor kiezen die ook mee te nemen, zoals een maximumleeftijd van de aanvrager. Omdat er veel verschillende voorwaarden zijn, kunnen we alles maar voor een deel meenemen in het testoordeel. Wat we meenemen in het testoordeel is welke dekking de verzekering biedt, zoals de uitkering bij schade, hulpverlening in binnen-en buitenland, voorwaarden voor vervangend vervoer, etc.
    - Voor zover ik weet staan er in de voorwaarden van autoverzekeraars geen specifieke bepalingen wat betreft het weigeren van mensen vanwege onder bewind staan. Wanneer dit wel het geval is, dan kunnen wij de voorwaarde ook meenemen in onze berekeningen (dit is een rekenprogramma en automatisch systeem, waarmee testoordelen dagelijks kunnen worden geactualiseerd) maar dan nog zal dit maar een klein deel van het testoordeel bepalen, omdat wij ook allerlei andere voorwaarden en dekkingen van belang vinden.
    - Meer uitleg over hoe wij autoverzekeringen testen en wat we meenemen hierin staat hier: https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/over-onze-autoverzekeringtest

We vertrouwen erop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

VN ambassadeur gehandicapten
Er is geen oplossing aangeboden. En het feit dat ik het gesprek voortijdig heb beëindigd is erin gelegen dat men van de Consumentenbond niet van plan is te kijken naar mijn stelling aangaande het stelselmatig weigeren van mensen in beschermingsbewind. Ook op mijn stelling dat bijvoorbeeld klaverblad verzekeringen eenzelfde polis onder nagenoeg dezelfde of in ieder geval niet slechtere voorwaarden aanbiedt werd verder niet ingegaan. Uit ons onderzoek is gebleken dat Allianz helemaal niet persé de beste wa verzekering aanbiedt en dat er betere aanbieders zijn dan de door Consumentenbond aangehaalde verzekeraar. Los van het feit dat zij dus weigerachtig zijn daarna te kijken oordelen wij dat zij helemaal niet objectief onderzoek hebben gedaan naar alle aangeboden verzekeringen en is de titel beste verzekering dus arbitrair

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?