Klacht Consumentenbond: Energiecollectief geeft andere en lagere tarieven dan actuele tarieven als je het contract afsluit.

Klachtnummer
# 438984
Gebruiker
A. Hendriks
Datum
1 reactie

Details

De klacht

Bij de Consumentenbond deelgenomen aan het Energie collectief. Afgelopen week een aanbod gekregen wat er aantrekkelijk uit zag in de berekeningen. Nadat we met desbetreffende energie leverancier een contract wilden aan gaan was dit het maandtarief aanzienlijk hoger(tientallen euro's) dan bij de huidige leverancier. De geplande verhoging van de huidige leverancier hadden in deze overweging reeds meegenomen. Gelukkig hebben we dit kunnen herstellen. Dat heeft even tijd en gedoe/ergernis gekost. Wij zijn hier behoorlijk van geschrokken en is ons vertrouwen in de Consumentenbond nogal geschaad.

De oplossing

Uitleggen hoe dit kan.

1 reactie

  1. Auteur
    Consumentenbond
    Datum
    Geachte,

    Dank voor uw bericht. Graag lichten wij het antwoord op uw vraag toe.

    Wij berekenen bij het Energiecollectief de verwachte jaarkosten van de aanbiedingen op basis van de verbruiksgegevens zoals u die aan ons heeft doorgegeven. Dit is bedoeld om de aanbiedingen van het Energiecollectief eenvoudig te kunnen vergelijken met andere aanbiedingen of uw huidige contract. Bij deze berekening tonen wij ook geen 'maandbedrag' of 'termijnbedrag'.

    Hier zijn een aantal redenen voor:
    1. Het voorschot is niet simpelweg het door twaalf delen van de verwachte jaarkosten. Kortingen worden altijd pas verrekend met de jaarnota (deze kortingen zitten dus nooit in het voorschot) en leveranciers kunnen ook een marge in acht nemen voor de stijgende overheidstoeslagen per 1 januari aanstaande.
    2. Niet bij iedere klant wordt er 12 keer per jaar geïncasseerd. Er kan ook 11, 13 of soms zelfs 14 keer per jaar een voorschot geïncasseerd worden.
    3. Leveranciers kunnen en mogen met een ander verbruik rekenen dan dat er bij inschrijving is opgegeven. Zij mogen uitgaan van het Standaard Jaarverbruik (SJV) dat uw netbeheerder opgeeft.

    Bij een aanvraag spreekt u met een leverancier looptijd, tarieven en korting af. Het voorschot legt u niet vast met een contract. Wanneer u een aanvraag doet bij een energieleverancier zal de leverancier altijd zelfstandig een voorschot voorstellen hier hebben wij geen invloed op. Dit voorschot is een voorstel. U kunt altijd bij uw leverancier dit voorschot laten aanpassen.

    Wij vinden het vervelend te lezen dat het voorschot niet overeen kwam met uw verwachting, maar dit heeft niets te maken met die manier waarop de aanbieding werd weergegeven.

    Mocht u nog verdere vragen hebben, kunt u altijd contact opnemen met de afdeling Energie& Telecom. Op werkdagen bereikbaar via 088 - 66 99 088 tussen 09:00 en 17.30 uur.

    Met vriendelijke groet,
    Consumentenbond

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen