Klacht Consumentenbond: Energiecollectief misleidt

Controleur

Ik heb een aanvraag gedaan bij energiecollectief, omdat deze beloofd goedkoper energie aan te kunnen bieden. Ik heb inmiddels een aanbod ontvangen van energiecollectief. Ik heb de specificaties eens vergeleken met mijn huidige aanbieder Nuon en gemerkt dat energiecollectief bij hun prijsvergelijkingen niet-bestaande prijzen hanteert bij o.a. de vaste leveringskosten van Nuon. Dit betekent dat de berekeningen onterecht de indruk wekken dat energiecollectief in alles goedkoper is. Behoorlijke misleiding dus!!! Zijn er misschien andere belangen bij energiecollectief dan de belangen behartigen van ons - de energieafnemers? Bij onderzoek of meer mensen deze ervaring hebben merkte ik dat er vaker geklaagd is over misleiding van energiecollectief.

Óf stoppen met energiecollectief als deze nog andere belangen heeft dan belangenbehartiging van de consument óf beginnen met eerlijke informatie verstrekken.

Consumentenbond
    Geachte heer of mevrouw Controleur,

Hartelijk bedankt voor uw melding op het klachtenkompas. Hierin geeft u aan dat wij niet bestaande prijzen hanteren bij o.a. de vaste leveringskosten van Nuon.

Allereerst wil ik u onze excuses aanbieden voor de late reactie. Naar aanleiding van uw bericht hebben wij uw klacht direct uitgezet bij onze collega’s van de afdeling Energie. Hieronder leest u onze reactie.

Bij de prijsvergelijkingen zetten wij de jaarkosten berekend bij het collectief af tegen een modelcontract (standaard variabele contract) van uw huidige leverancier. Dit is het contract waar u in terecht komt wanneer uw huidige contract afloopt en u geen actie onderneemt. Wij vergelijken dus niet uw huidige contract daar wij niet weten wat de voorwaarden zijn van uw huidige contract.

Leveranciers bieden heel veel verschillende contracten aan met doorgaans bij elk contract een ander bedrag aan vaste leveringskosten. Daarnaast is vergelijken met een huidig contract niet interessant omdat die voorwaarden een einddatum kennen en daarna niet worden verlengd tegen diezelfde voorwaarden. Dit is dan ook de reden dat wij vergelijken met het modelcontract van de huidige leverancier.

Indien u die voorwaarden vergelijkt met de voorwaarden van het modelcontract dan kan het dus kloppen dat daar verschil in zit. Dit is dus niet misleidend (we geven dit ook aan bij de besparing) maar een verschil in vergelijken. We vergelijken de aanbieding dus met de hypothetische situatie dat iemand bij zijn huidige leverancier na zijn einddatum in een standaard variabel contract (modelcontract) terecht komt.

Ik vertrouw erop hiermee de ontstane verwarring heb kunnen wegnemen.

Consumentenbond

Karan

Controleur
Het probleem wordt omzeild en de consumentenbond gaat alleen in de verdediging en houdt 'voor het gemak' geen rekening met de standaard kortingen en actiesvvan bijvoorbeeld (in mijn geval) Nuon. Op deze manier zijn de vergelijkingen die de consumentenbond maakt gebaseerd op onwerkelijke gegevens En krijgen consumenten ALTIJD een vertekend beeld, waarbij de door de consumentenbond aangeprezen leverancier er onterecht als goedkoopste uitkomt. Dus... Misleiding door de consumentenbond! Ik verzoek de consumentenbond dringend om te stoppen hiermee. Als de consumentenbond geen juiste informatie heeft over de andere leveranciers dan mag deze geen vergelijkingen maken.

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?