Klacht Consumentenbond: Geen verwachte actie van klachtencompas. nl van de consumentenbond

rvosse

ik heb een klacht ingediend bij klachtencompas.nl van de consumenten bond. Ik krijg totaal geen reactie, behalve om de zoveel tijd een mail dat de klacht bijna gesloten wordt. Ik heb daardoor de indruk dat klachtencompas niets doet.

Een oplossing voor mijn klacht. maar in ieder geval een fatsoenlijke reactie.

Geachte,

Dank voor uw bericht.

Wat vervelend te lezen dat u geen reactie heeft ontvangen van het bedrijf dat u heeft aangeschreven.

Klachtenkompas.nl is een initiatief en website van de Consumentenbond. Op het klachtenplatform kunnen gratis klachten over een bedrijf worden geplaatst, met de insteek dat samen met het bedrijf, constructief, naar een oplossing kan worden gezocht. De klachten die worden geplaatst worden openbaar gepubliceerd, zodat iedereen deze ziet hoe bedrijven omgaan met klachten.

Helaas kunnen wij een bedrijf niet verplichten deel te nemen aan het Klachtenkompas. In sommige gevallen is een bedrijf niet bereid zich aan te sluiten bij het Klachtenkompas en lukt het niet om bedrijven actief deel te laten nemen. De klachten blijven wel openbaar, zodat andere consumenten de klachtafhandeling van een bedrijf kunnen bekijken.

Onder uw gegevens vind ik helaas geen lidmaatschap. Met een lidmaatschap zouden mijn collega’s van de juridische afdeling u nog kunnen adviseren over de kwestie en u kunnen wijzen op uw verdere rechten. Mocht u geen lid willen worden is het ook mogelijk om via “Je goed recht” informatie op te vragen over veel komende consumentenrecht kwesties. U kunt dit bekijken via https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies.

Ik hoop dat met deze informatie duidelijk is geworden hoe het Klachtenkompas werkt. Mocht u nog aanvullende vragen of opmerkingen hebben vernemen wij dit graag. Tot slot, wens ik u een fijne dag.

Met vriendelijke groeten,

rvosse
    Bedankt voor uw reactie. Ik snap best wel dat als je voor een tientje bent opgelicht, je eigenlijk niets kan ondernemen. In ieder geval kost het je dan veel tijd en moeite. Ik snap ook dat jullie dat niet voor mij gaan doen. Echter, als je op internet kijkt, en ook bij klachtencompas, zie je dat ik lang niet de enige ben die opgelicht is, maar dat er heel veel klachten zijn over geen geld terug ontvangen en dergelijke bij het bedrijf MyXLshop. Wat ik niet begrijp, is dat zo'n bedrijf dan toch nog 'mag' bestaan, en er dus geen enkele instantie hier iets aan doet. Dat vind ik schrijnend. Ik denk dat juist een organisatie als de consumenetenbond hierin een maatschappelijke rol kan spelen om daar iets aan te doen, zodat zo'n site snel weer is verdwenen en consumenten weer met vertrouwen op internet kunnen kopen. (en de boeven worden berecht).
    Geachte,

Ik begrijp dat dit inderdaad heel vervelend is dat de site niet meteen uit de lucht is. Helaas is het ook voor ons moeilijk om dit soort webwinkels tegen te gaan. Het is namelijk in deze tijd erg makkelijk om een webshop te beginnen. Daarom is het ook heel belangrijk dat als u onbetrouwbare webwinkels tegen komt, dit te melden zodat andere ook meteen gewaarschuwd zijn.
    Wij registreren de hoeveelheid klachten die binnen komen over een bedrijf via Klachtenkompas. Dankzij dit soort meldingen kunnen wij webshops die ''nep'' zijn laten onderzoeken en eventueel verwijderen. https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/consumentenbond-laat-nog-eens-2700-nepwebshops-uit-de-lucht-halen

Het is dus altijd goed om dit te melden via Klachtenkompas zodat het geregistreerd staat. Vriendelijk bedankt voor uw bijdrage.

Vriendelijke groet,

Consumentenbond

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?