Klacht Consumentenbond: Graaien persoonlijke gegevens via klachtenkompas.nl

hk

Bij indienen van een klacht moeten je bijzonder veel niet noodzakelijke persoonlijke gegevens verplicht invullen.

Er is geen reden aan te voeren waarom zaken als geslacht, adres etc. verplicht ingevuld dienen te worden. Een enkele manier om contact op te nemen met de indiener van de klacht is voldoende. Email is hiervoor prima te gebruiken.

Indien een bedrijf meer informatie nodig heeft, dan kan deze zich wenden tot de indiener van de klacht.

Zeker de consumentenbond zou beter moeten weten.

Buiten de technisch noodzakelijke invoervelden alle andere invoervelden verwijderen of op zijn minst optioneel maken.

Consumentenbond
    Beste hk,

Inderdaad zijn er voor het indienen van een klacht de nodige gegevens vereist. Deze gegevens worden verplicht gesteld om een aantal redenen:

Omdat het Klachtenkompas echt richt op de oplossing zijn wij geen review site of forum, het “maar achterlaten van een klacht” zonder een oplossing te zoeken is dan ook zeer onwenselijk. Gezien reageren op het Klachtenkompas vrijwillig is voorkomt het opgegeven van gegevens dat er anonieme klachten kunnen worden geplaatst, waar door de indiener daarna geen actie meer wordt ondernomen.

Het Klachtenkompas werkt dan ook door de indiener en het bedrijf in een open gesprek met elkaar te brengen over het oplossen van de klacht. Hierbij moet voorkomen worden dat klachten geplaatst kunnen worden zonder dat de beide partijen weten met wie ze te maken hebben. Het moeten navragen van extra informatie vertraagd ook de oplossing, waar de gevraagde gegevens in het overgrote deel van de situaties nodig is om überhaupt de vraag te kunnen/mogen beantwoorden.

Mocht u om welke reden dan ook wel anoniem willen blijven dan leent het Klachtenkompas en de doelstellingen van het Klachtenkompas zich niet voor deze doeleinden.

Uiteraard nemen wij uw klacht serieus en zullen dan ook opnieuw bekijken of alle gevraagde gegevens nog steeds nodig zijn. In verband met bovenstaande redenen zullen wij naar alle waarschijnlijkheid niet naar een “enkele manier om contact op te nemen”. Het spijt me u niet anders te kunnen informeren en hoop gezien bovenstaande redenen op uw begrip.

Mark

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?