Opgelost door Consumentenbond: Misplaatste rol consumentenbond bij energiecollectief

Anje Bareman

'U heeft zich vrijblijvend ingeschreven voor het Energiecollectief van de Consumentenbond. De veiling is gesloten, Nuon biedt u de laagste energietarieven. Uw besparing komt uit op 552 Euro.' = tekst uit de mail van de consumentenbond
Ik ben een jaar overgestapt vanuit Delta met als resultaat dat ik moest bijbetalen(!), terwijl ik zelfs een lager energieverbruik gerealiseerd had! Het energiecollectief is voor mij daarmee waardeloos gebleken en ik verwijt de consumentenbond naïef vergelijken van appels en peren. Natuurlijk had ik niet verwacht zoveel te besparen, maar wel wat en zeker niet dat ik juist € 500 meer moest betalen door die overstap! Een duur uitstapje dus dankzij uw 'bemiddeling'. Verneem graag uw reactie en hoe u nu tegenover die veilingen staat.
Vriendelijke groet, Anje Bareman

Een verantwoording over het wekken van onterechte verwachtingen* bij uw eigen klanten en het resultaat dat het tegenovergestelde een feit bleek!
Ik wil geen antwoord dat het mijn eigen risico was, dat weet ik ook wel.

*ook al is dat ongetwijfeld onbedoeld.

Consumentenbond
    Geachte heer/mevrouw Bareman,De vrije energiemarkt in Nederland is onvoorspelbaar. Op dagelijkse basis worden er grote hoeveelheden elektriciteit en gas verhandeld; vergelijk het met de beurs in Amsterdam. Zo kan het komen dat er zelfs per dag verschillende tarieven voor eenzelfde hoeveelheid energie gerekend worden, zeker omdat de energieprijs door de politiek gekoppeld is aan de olieprijs, waarvan iedereen de onvoorspelbaarheid kent. Het spijt ons om te horen dat de tarieven ten tijde van het aangaan van uw huidige energiecontract kennelijk (veel) hoger waren dan in onze energievergelijker nu. Helaas is dit een gevolg van een vrije markt. Veel consumenten kiezen er daarom voor, om hun energieprijzen voor een langere periode vast te zetten. En zelfs dan is er geen volledige garantie dat er niet later een nog gunstiger aanbod beschikbaar is. Overigens is het altijd de moeite waard om te kijken hoe hoog de tarieven bij uw oude leverancier waren geweest. Soms zit de besparing namelijk niet alleen in de verlaging van de tarieven, maar in de geringere verhoging ervan (ten opzichte van de oude leverancier).Afhankelijk van de voorwaarden van uw huidige contract kan het lonen, om ondanks de contractuele verplichtingen van uw huidige contract, alsnog over te stappen en de daaraan verbonden boete op de koop toe te nemen. Maar omdat er zoveel verschillende contractsvormen zijn, raden we u aan, allereerst uw eigen contract hierop te na te kijken. Het loont soms ook om het huidig contract uit te dienen en over te stappen als dit afgelopen is. Dat u teleurgesteld bent over onze organisatie, vinden we heel jammer. We hopen dat we met bovenstaande uitleg duidelijk gemaakt hebben dat ook wij de ontwikkelingen op de energiemarkt niet kunnen voorspellen, maar slechts op de voet kunnen volgen, en dat een resultaat uit onze energievergelijker altijd slechts een momentopname is, op basis van de historische prijsontwikkeling tot dat moment.met vriendelijke groet,Ravindra Dubar
    Medewerker Service & Advies
    Anje Bareman
    Blijkbaar klopt de informatie niet die op uw energievergelijker staat. Wat in de 2e en 3e alinea staat is niet van toepassing. Ik vind dat de consumentenbond moet stoppen met vergelijken van niet te vergelijken of te controleren eenheden!
    Consumentenbond
    Geachte heer/mevrouw Bareman,De meldingen die wij ontvangen, stellen ons in staat de werkzaamheden ten behoeve van onze leden, zowel bij het verstrekken van individuele informatie als voor collectieve acties, optimaal uit te voeren. Graag bekijken wij in hoeverre uw melding kan worden gebruikt bij onze beleidsmatige en publicitaire activiteiten of bij onze vergelijkende onderzoeken.Wij hebben uw melding doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling.Met vriendelijke groet,Ravindra Dubar
    Medewerker Service & Advies
    Anje Bareman
    Prima dat de Consumentenbond kritisch kijkt naar de mate waarin energieleveranciers vergelijkbaar zijn. Een uitstap van een jaar naar Nuon leerde dat ik bijna net zoveel moest bijbetalen als de beloofde besparing van € 500 terwijl mijn energiegebruik in dat jaar juist gedaald was. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

Anje Bareman

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?