Klacht Consumentenbond: Ongevraagd tutoyeren

hr. van Dijk

Geachte heer/ mevrouw

Omdat ik mij stoorde aan het ongevraagd tutoyeren in klantmailings heb ik een klacht geplaatst over een bedrijf dat mijn vader van 94 in brieven aanspreekt met jij en jou. Dat dit een bierkaai is waartegen niet valt te vechten, daar ben ik wel achter maar wat me bijzonder bevreemdt is dat zelfs de website van de Consumentenbond de aspirant klager tutoyeert: "titel van je klacht" etc. etc. De samenleving wordt m.i. niet zozeer bedreigd door de daders van de in krantenkoppen vermelde organisaties als wel door de verregaande infantilisering en gebrek aan (zelf)respect van haar leden. Kennen wij elkaar?
Van Oxxio krijg ik een antwoord dat is ondertekend door slechts iemands voornaam.
Van deze ouwe |u| zakt de broek af ;-) Excuses les mots.
Ooit was er een commercial waarin een kind trots zei: "ze zei U tegen me". Het wachten is op een commercial waarin een volwassene dat over een bedrijf/ dienstverlener zegt.

met vriendelijke groet
hr. P. van Dijk

"... en niet onbelangrijk: blijf beleefd" = citaat van uw formulier

Consumentenbond
    Geachte heer Van Dijk,

U geeft aan, zich te storen aan het gebruik van 'je/jij' op onze website in plaats van 'u/uw'. Graag licht ik toe hoe we tot deze keuze zijn gekomen.

Al onze schriftelijke uitingen laten we regelmatig beoordelen door panels. Daarnaast ontvangen we regelmatig terugkoppelingen en suggesties, net zoals de uwe.
    Omdat er in het verleden regelmatig geklaagd is over de formeel ervaren stijl bij het gebruik van 'u/uw' in onze publicaties, hebben we nu gekozen voor de volgende werkwijze:
    Overal waar ook 'men' gezegd zou kunnen worden, gebruiken we 'je/jij'. Als duidelijk is dat we ons tot individuele consumenten wenden, zoals in alle persoonlijke communicatie, e-mails, aan de telefoon en in brieven, blijven we uiteraard 'u/uw' gebruiken.

Dit heeft de afgelopen periode tot veel positieve respons geleid. Natuurlijk zijn er ook mensen die zich wederom hieraan storen. Ook hun signalen vangen we op en noteren we voor onze evaluaties. Vooralsnog is het merendeel van de reacties echter positief. Dat is het dilemma van een keuze: er zullen in elke situatie mensen zijn die de gekozen weg niet als de juiste beschouwen.

Onze diensten en publicaties zijn constant in ontwikkeling.
    Mede door de signalen die we vanuit onze achterban ontvangen, passen we onze werkwijze voortdurend aan de wensen en behoeften van onze leden en bezoekers aan.
    Dat betekent ook dat we signalen als het uwe meenemen als we onze werkwijze evalueren. Daarom nogmaals hartelijk dank dat u de moeite hebt genomen om ons van uw mening op de hoogte te stellen.

Ik hoop dat bovenstaande uitleg duidelijk is en u begrip voor de gekozen werkwijze op kunt brengen.
    We waarderen onze leden zeer. Het gebruik van 'jij/je' is nimmer bedoeld om te kwetsen, of als blijk van gebrek aan respect. In tegendeel!

Muhlise Yetim
    klachtencoördinator
    Consumentenbond

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?