Klacht Consumentenbond: Veiligheidsregels internetbankieren eenzijdig in het nadeel van klanten

B. van Dieren

Uit nieuwsberichten begrijp ik dat de Consumentenbond en VNB veiligheidsregels hebben opgesteld die voor internetbankieren bij alle banken gelden. Het gelijk trekken is misschien een goed doel, maar het verbaast en irriteert mij dat met het gelijk trekken van de veiligheidsregels, de bewijslast eenzijdig bij de klant wordt gelegd. Het is vrijwel onmogelijk te bewijzen dat je alle veiligheidsregels hebt nageleefd of je moet elke inlog, gebruik pas, uitleen van je pas aan partner en virusscanner registreren. Nergens wordt vermeld hoe de banken de klanten hierin gaan faciliteren en op welke veiligheidsregels zij kunnen worden aangesproken. De nalatigheid bij de klant leggen wordt voor banken met de nieuwe regels zo wel erg simpel. Ik verwacht als lid van de Consumentenbond dat zij voor de klanten opkomt.

Consumentenbond moet opkomen voor klant.
Regels voor en maatregelen door banken inzichtelijk en transparant maken.
Banken moeten klanten faciliteren om veiligheid internetbankieren te vergroten.

Consumentenbond
    Geachte heer/mevrouw van Dieren,Het is onze bedoeling geweest om de regels uniform en helder te krijgen. Dit is gelukt. Consumenten weten nu waar zij op moeten letten maar de bewijslast is nog steeds de verantwoordelijkheid van de banken.
    Zie ook dit artikel: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht-2013/wirwar-veiligheidsvoorschriften-online-betalen-ontrafeld/ Banken zullen binnenkort hun klanten informeren over de nieuwe regels.
    Uiteraard zijn wij er voor de consumenten, vandaar dat wij de signalen nauwlettend in de gaten houden en over een jaar de regeling gaan evalueren. Met vriendelijke groet,M.Chotkan
    Consumentenbond
    B. van Dieren
    Het is voor mij als klant van banken niet wezenlijk van belang dat er uniforme regels zijn; wel dat ze reel en niet nadelig voor mij zijn.
    Bewijzen dat het tijdens je vakantie niet mogelijk is via internet te controleren blijft een lachertje. Papieren afschriften worden weer nodig.
    U gaat niet in op de regels voor banken en hoe zij de klant kunnen faciliteren, bv inloggeschiedenis voor de klant, goedgekeurde antivirusprogramma's, automatische/extra check bij klant bij excessieve saldering.
    B. van Dieren
    De Consumentenbond reageert niet op inhoudelijke onderdelen van de klacht. Het vervolg van de klacht wordt niet meer behandeld. En merkwaardig: als je niet tevreden bent wordt je voor hulp verwezen naar .......de Consumentenbond.

B. van Dieren

Ook een klacht indienen over Consumentenbond?