Opgelost door Coolblue.nl: Coolblue weigert een passende oplossing te bieden voor ondeugdelijk iPhone 7 Plus ouder dan 2 jaar

Noah86

Op 30 September 2016 heb ik bij Coolblue een Apple iPhone 7 plus 128GB gekocht i.c.m. een abonnement. De audiochip van het toestel blijkt nu defect te zijn (er kan niet meer met het toestel getelefoneerd worden). Ik ben met dit probleem naar de Genius Bar van de Apple Store in Den Haag geweest. De Genius Bar medewerker deelde mij mee dat de defecte audiochip een bekend probleem is met dit type toestel van Apple. Hoewel het toestel ouder is dan 2 jaar verwees hij mij naar de reseller waar ik het toestel gekocht heb die het probleem verder zou moeten oppakken daar het een bekend hardware probleem is en de verwachte levensduur van het toestel en het onderdeel langer is dan 2 jaar.

De verkoper Coolblue heeft het toestel vervolgens ingenomen voor verder onderzoek en geconstateerd dat de audiochip defect is. Coolblue biedt echter geen garantie en heeft een voorstel gestuurd om het toestel te vervangen voor €450. Ik heb sindsdien meerdere malen contact gehad met Apple support en Coolblue backoffice om een oplossing te vinden. Apple support vertelt mij dat ze Coolblue niet kunnen dwingen om een oplossing te bieden. En de Coolblue medewerkers blijven vasthouden aan het feit dat het toestel ouder is dan 2 jaar en dat zij daarom geen garantie bieden. Het product functioneert niet goed, en dit is een bekend hardwareprobleem van de Apple iPhone 7 plus. Ik heb het toestel normaal gebruikt en ben net als de Apple medewerkers van mening dat dit probleem niet had mogen ontstaan gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het toestel (Ik heb het toestel meteen na de release aangeschaft en de officiële nieuwprijs van Apple was destijds naar mijn weten rond de 1000 euro). De Apple medewerkers zelf geven aan dat de consumenten garantie niet ophoudt bij een leeftijd van 2 jaar, maar blijven mij verwijzen naar de reseller of eventueel naar een geschillencommissie. Na wat speurwerk op internet heb ik artikelen gevonden waaruit het lijkt dat Apple zelf het audiochip probleem heeft erkend (hardware/designfout). Sommige artikelen op internet spreken zelfs van een defecte audiochip epidemie bij dit type toestel. Aangezien consumenten recht hebben op een deugdelijk product lijkt het mij dat Coolblue en/of Apple de verantwoordelijkheid voor een passende oplossing moeten dragen.

Een passende oplossing bieden

Coolblue.nl
    Beste mevrouw Grob,

Bedankt voor de verduidelijking van jouw klacht. Het is natuurlijk heel jammer dat jouw iPhone niet onder de garantievoorwaarden kan worden gerepareerd of vervangen. Wij kunnen ons goed voorstellen dat je hier erg van baalt. Natuurlijk willen wij graag nog een blik werpen op de reparatie en de verzonden prijsopgave.

Je geeft in jouw review aan dat je ook contact hebt opgenomen met Apple ove het audiochip probleem. Zij bevestigen dat het een erkend probleem is bij dit moment. Als je de bevestiging via hen per e-mail hebt ontvangen, dan ontvangen wij graag een kopie van deze bevestiging. Ondertussen hebben wij meer verduidelijking bij de reparateur opgevraagd. Daarnaast is ook de vraag neergelegd of het erkend probleem ook bij Apple en de reparateur bekend is.

We hopen dat wij jou zo snel mogelijk blij kunnen maken met goed nieuws. Voor nu moeten wij de reactie vanuit de reparateur afwachten. Als je nog andere vragen hebt, laat het ons direct weten in jouw reactie. Je kunt ons natuurlijk ook bellen of een bericht versturen via één van onze Social Media kanalen.

Coolblue

Noah86
Ik heb vandaag bericht gekregen van Coolblue: "Zojuist heb ik voor je gekeken of we al reactie hebben ontvangen vanuit de reparateur. Ze geven inderdaad dat het om een bekend probleem gaat. Om deze reden laat ik de prijsopgave vervallen. Je toestel wordt vanaf vandaag in behandeling genomen." Al met al toch netjes opgelost door Coolblue! Update: vandaag 19 Februari een nieuw toestel ontvangen

Ook een klacht indienen over Coolblue.nl?