Klacht Coolblue.nl: diarree aan internetaanbiedingen 30plus verschillende bedrijven na het invullen van een evaluatie van hun

Simonsae

Bij Coolblue een nieuwe printer besteld. Die is keurig conform afspraak geleverd.
Na het verstrijken van een termijn van 2 weken na de aflevering, kreeg ik een mail om de bestelling /levering te evalueren. De enige manier om die af te sluiten was om een "vink" te geven voor toestemming aan hun om mijn naam, etc door te geven aan hun gelieerde bedrijven. Verwachting was dat ik mail zou krijgen van enkele bedrijven.

Ik heb ondertussen van 30plus bedrijven /organisaties mailaanbiedingen gehad (je kunt het beter omschrijven als spam) en van sommige soms meerdere tot zelfs 4. Ik heb mij bij allen moeten uitschrijven.
Bezwaarissues:
- om hun evaluatie af te ronden word ik verplicht mijn adresinfo door hun te laten verspreiden
- gelieerde bedrijven is in deze een eufemisme voor een zo'n breed mogelijke verkoop van mijn adres/id gegevens inclusief geboortedatum
- andere internetaanbieders laten overigens vergelijkbaar zien. Echter niet zo extreem als Coolblue

Oplossing:
- dat de toestemming voor verspreiding van mijn adres/ id ook echt een optie is. Dat was hij nu niet
- als ze mijn gegevens verspreiden, dat dit zich beperkt tot het emailadres en zeker niet mijn fysieke adres en geboortedatum
- dat ze aan hun klanten duidelijk maken aan wie ze deze data verspreiden en dat ze dat per bedrijf eventueel optioneel maken
- gegeven de problemen met identity theft op internet vind ik het ongewenst dat zij je verplichten om je geboortedatum op te geven.
- Coolblue staat hier overigens (deze "bad practice") niet alleen in. Het keurmerk webwinkels zou hier (handel in klantgegevens) een betere gedragscode moeten vastleggen

Coolblue.nl
    Beste meneer Simons,

Wat vervelend dat u zoveel spam ontvangt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Graag ontvangen we van u screenshots van de e-mail en het vinkje waar u overspreekt. Bij ons worden reviews namelijk via de site gedaan en hierbij is geen vinkje dat toestemming geeft tot verspreiden van gegevens. Wij houden uw gegevens dan ook privé. Daarom willen we dit dan ook tot op de bodem uitzoeken. U kunt de e-mail sturen naar klantenservice@coolblue.nl onder vermelding van het ordernummer van de bestelling. Als u hierbij ook deze klacht zou kunnen voegen, dan zou dit zeer behulpzaam zijn.

Excuses voor het ongemak en alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Coolblue
    Simonsae
    kan emailverzoek voor feedback coolblue niet meer vinden Het betrof order 17776948
    Coolblue.nl
    Beste meneer Simons,

We hebben de e-mails die vanuit ons gestuurd worden nagekeken en hierin wordt, zoals verwacht, geen gebruik gemaakt van een vinkje. We vermoeden daarom dat u slachtoffer bent geworden van iemand die zich uitgeeft als Coolblue om op die manier u te kunnen verleiden tot het delen van uw informatie. Daarom willen we u nogmaals vragen om naar de e-mail te zoeken en deze naar ons door te sturen. Daarmee kunnen we dit namelijk verder uitzoeken. We raden u aan om alle ongewenste mail te verplaatsen naar de spam map. Veelal zit er bovendien onder aan de e-mails een afmeld knop. Hiermee kunt u toekomstige e-mails voorkomen.

Coolblue
    Simonsae
    De score zou wellicht 0 moeten zijn. In dit specifieke geval had ik de mail (namens maar wellicht niet namens Coolblue) niet per direct moeten verwijderen om de redenen mbt deze klacht te achterhalen. Echter ik heb wel degelijk een diarree aan ongewenste aanbiedingen gehad en dat gaat (weliswaar in mindere mate) nog steeds door.
    Waar Coolblue geen reactie op geeft is hoe zij in generieke zin omgaan met onze (prive) gegevens en/of zij deze (mi ongewenst) aan derden verstrekken. Dat kan beter.