Klacht Coolblue.nl: Ik voel me misleid

Ditheba

Kobo ereader twv 180 euro van 32 maanden oud retour gestuurd o.a omdat deze vastliep.
Op 10 april kreeg ik een mail met de melding: "Je Kobo Glo HD is onderzocht en we hebben besloten een specialist in te schakelen.
Vandaag zal je product worden doorgestuurd naar een erkende reparateur."
Diezelfde dag kwam dit bericht: "Wij hebben jouw Kobo Glo HD ontvangen en uit eerste diagnose blijkt dat jouw
toestel niet te repareren valt." 14 april kwam de ereader retour, echter ik kreeg het gevoel dat er niks mee gedaan was. Hij stond nog steeds in de slaapstand op dezelfde pagina in het boek wat open stond en waar hij de laatste keer op was vastgelopen.
Toen ik vroeg naar een onderzoeksverslag, kreeg ik het volgende antwoord: "Er is geen reparatierapport, want het is weer terug naar je gestuurd. We houden de UNETO regelgeving aan. Er is ook geen reparatierapport omdat de garantie zoals benoemd verlopen is." Toen ik met verbazing reageerde of er dan soms helemaal niet naar de ereader gekeken was, kwam als antwoord: "Je hebt geen onderzoekskosten betaald, want het is niet onderzocht. De garantie is verlopen, dus heeft dus dit niet plaatsgevonden." De conclusie die ik hieruit kan trekken is volgens mij als volgt: Als je een toestel retour stuurt die buiten de garantie valt, wordt er blijkbaar niet de moeite genomen om ernaar te kijken. Ik ben dus misleid met de mail dat de ereader is doorgestuurd naar een reparateur en is onderzocht, want er heeft helemaal geen onderzoek plaatsgevonden! De conclusie dat reparatie niet mogelijk is, is dus ook nergens op gebaseerd. Als antwoord op mijn verontwaardigde reactie kreeg ik het volgende antwoord: "We gaan nu lang door op details die op dit moment niet van toepassing zijn. Wij hebben geen rapport voor in ieder geval die we aan je kunnen overhandigen. Wij wensen je nog een hele fijne zondagavond verder."

Ondertussen contact gezocht met Kobo zelf. In de link die zij me stuurden las ik nog de tip om de ereader leeg te laten lopen en vervolgens langdurig op te laden. Dit heb ik vervolgens gedaan. En wat denk je, het toestel kwam hierna weer tot leven en werkt weer zoals het hoort!

Bedankt Coolblue, als ik naar jullie had geluisterd was de ereader ter ziele gegaan. Hoezo service met een glimlach? Service om te huilen!

Er is voor nu geen oplossing. Ik wil het punt maken dat klanten naar behoren geïnformeerd dienen te worden en niet misleid horen te worden met berichten over dat het product onderzocht is en niet te repareren valt terwijl dit niet gebeurt.

Coolblue.nl
    Beste meneer/mevrouw Sangster,

Bedankt voor dit bericht. Allereerst natuurlijk fijn om te horen dat de e-reader weer naar behoren werkt na de tip van Kobo. Het blijft echter jammer dat wij dit niet voor je hebben kunnen oplossen.

De reden dat het apparaat niet in behandeling is genomen, zijn onze afspraken met de leverancier, waar jij helaas de dupe van bent geworden. Er worden namelijk geen reparaties uitgevoerd op deze apparaten. Binnen garantie worden ze doorgaans omgeruild voor een nieuw exemplaar, buiten garantie gebeurt dit niet en omdat er niks gerepareerd kan worden, gebeurt er vervolgens helemaal niets. Onze eigen mensen hebben helaas niet de specifieke technische kennis om te weten dat een defect zoals deze bij Kobo apparaten op deze manier kan worden opgelost. Ze hadden echter wel kunnen weten dat de reparateur niets kon doen. In zoverre is het dus inderdaad allemaal onhandig en misleidend verlopen. De automatische mails schieten in een geval als dit helaas tekort.

Ik zie in je verdere contact in het systeem nog een discussie over de economische levensduur van een dergelijke e-reader. Voor de economische levensduur zijn helaas enkel richtlijnen beschikbaar, waardoor er nog wel eens discussie over kan ontstaan. Wij houden hierin de richtlijnen van UNETO-VNI aan en deze geven tablets van onder de 200 euro een economische levensduur van 2 jaar. Dat het ook buiten de economische levensduur garantie valt, blijven we dus wel vasthouden.

Gelukkig doet de e-reader het nu weer en hoop ik dat dit nog lang zo blijft.

Coolblue

Ook een klacht indienen over Coolblue.nl?