Klacht Corendon: Corendon weigert terugbetaling geannuleerde vakantie

YV2020

Na een geannuleerde vakantie bood Corendon een reisvoucher aan. Die wil ik niet accepteren: ik heb recht op mijn geld terug. Maar Corendon weigert geld terug te betalen en stelt dat ik pas een half jaar na annulering, mijn geld terug kan krijgen. Dit is niet in lijn met het standpunt van de Europese Commissie.

Ik wil dat Corendon zich houdt aan de huidige Europese wet- en regelgeving en mijn reisbedrag terugbetaalt

Corendon
    Geachte heer Vugts,

We snappen dat u ontevreden bent over de voucher en zich beroept op de uitspraken van de Europese Commissie inzake het weigeren van de voucher. We leggen u graag het een en ander uit over de verschillen.

De uitspraak van de Europese Commissie ging specifiek over tickets gekocht bij luchtvaartmaatschappijen en niet over pakketreizen die u bij een touroperator boekt. Wij zijn dan ook van mening dat deze uitspraak op ons geen betrekking heeft. Zo denkt ANVR Directeur Frank Oostdam er ook over. Wij verwijzen u naar de open brief die Dhr. Oostdam heeft gepubliceerd over de uitspraak van de Europese Commissie. https://www.travelpro.nl/anvr-open-brief-aan-alle-reizigers-over-sgr-voucher/

De voucher die u heeft ontvangen is een ANVR Reisvoucher (ook wel Coronavoucher genoemd). Deze voucher geeft Corendon uit met toestemming van de ANVR en de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Uw reissom op de voucher is daarmee verzekerd bij de SGR. Mocht er door deze crisis iets met Corendon gebeuren, dan zal de SGR tot 12 maanden na uitgifte voucher het bedrag aan u terugbetalen. De reissom op de voucher is dus voor een lange termijn gedekt.

Conform de wettelijke eisen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) mag een voucher uw recht op terugbetaling niet in de weg staan. Gaat u niet akkoord met de voucher dan mag u 6 maanden na annulering reis ons een bericht sturen. Wij hebben daarna 12 maanden de tijd om uw voucher uit te betalen in contanten.

Probleem is echter dat zodra u dit bericht stuurt uw SGR garantie op de voucher wordt ingetrokken. U weigert dan namelijk het alternatief dat Corendon aanbiedt met toestemming van de ANVR en SGR. De SGR zal bij een eventueel faillissement van Corendon de reissom op de voucher niet uitkeren. Dit omdat u het alternatief dat wij u aanbieden weigert.

U wordt na weigering voucher een zogenaamde schuldeiser. Bij een faillissement gaat de Belastingdienst, personeel van Corendon en bedrijven voor op de consument. Het is dus maar zeer de vraag of u dan uiteindelijk uw geld terug krijgt.

Corendon gaat in ieder geval tot 6 maanden na annulering van uw reis niet over tot eerdere betaling van de voucher in contanten.

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groet,
    Corendon Team Webcare

YV2020

Ook een klacht indienen over Corendon?