Klacht D-reizen: D-reizen bied zonder overleg met mij een coronavoucher aan en de waarde van deze voucher is onjuist.

Ingrid

Wat is het probleem?
Probleem 1.
Op 16 maart heb ik telefonisch contact met D-reizen gezocht en aangegeven dat ik geen voucher wens te ontvangen maar mijn geld terug wil ontvangen. Immers ben ik per 1 april werkzoekende en moet ik alsnog over mijn vakantiegeld kunnen beschikken. Daarnaast heb ik de reis, geboekt samen met deelnemer mw. S., die van de totale reissom een deel heeft meebetaald te weten het bedrag van Euro 1.000,00.

Op 21 maart ontvang ik van D-reizen een email waarin staat dat er tóch alsnog een voucher aangeboden gaat worden. De Coronavoucher ontvang ik vervolgens per email op 8 juni jl.

Probleem 2.
Bij ontvangen van de Coronavoucher staan er 14 voorwaarden in waarbij punten 2,3,5,12 en 13 naar mijn mening onredelijk zijn, maar vooral voucher voorwaarde punt 3.
Deze voorwaarde vind ik onredelijk omdat de waarde van de voucher ad Euro 2.569,89 niet gelijk is aan de totaal betaalde reissom van Euro 2.826,95.
D-reizen stuurt mij op 10 juli een email waarbij het stelt dat ik "Op uw annuleringsverzekering heeft u reeds dekking genoten.
Wel heeft de verzekeringsmaatschappij aangegeven dat deze uit coulance tot en met 31/12/20 beschikbaar kan blijven op het dossier voor een eventuele nieuwe reis."
Ik heb zelf nooit het initiatief genomen tot annulering (dus de stelling dat ik dekking op deze annuleringsverzekering heb genoten klopt niet),
noch heb ik ooit het corona-voucher gevraagd noch geaccepteerd.
Na diverse telefoontjes en emails met zowel D-reizen als de Consumentenbond wend ik me nu tot Klachtenkompas.

Hierbij doe ik een klacht over D-reizen en vraag via Klachtenkompas een reactie, waarbij ik nadrukkelijk wil bereiken dat ik genoemde volledige reissom ter waarde van €2.826,95 per 27 september 2020 aan mij terug betaald zie worden.

D-reizen
    Beste Ingrid,

Bedankt voor je feedback. Ik begrijp je frustratie met betrekking tot de situatie en dat dit niet gewenst is. De coronavoucher is ingezet om de reisbranche staande te houden. Zoals mijn collega's in de vakantiewinkel uit hebben gelegd, dien je deze in eerste instantie te accepteren. Wanneer je het voucher niet accepteert, kan het een aantal maanden duren voor je het betaalde bedrag terug ontvangt. Mocht een van de betrokken partijen failliet gaan, dan krijg je dit geld niet meer terug.

Wanneer je besluit het voucher te accepteren, is deze gedekt door het SGR. Dit betekent dat, mocht een van de betrokken partijen failliet gaan, je alsnog je geld terugkrijgt. Na 6 maanden kan je alsnog de betaalde reissom terugvragen.

Wat betreft het verschil tussen de voucher en de reissom, dit komt inderdaad door de annuleringsverzekering. Een annuleringsverzekering gaat in vanaf het moment dat je deze boekt, vandaar dat dit bedrag helaas niet teruggegeven kan worden, maar je in de toekomst nog wel gebruik kan maken voor van de verzekering.

Ik begrijp heel goed dat je het geld in deze situatie hard kan gebruiken. Echter is het een onvoorziene situatie en hadden wij hier als D-reizen ook geen zicht op.

Mijn collega's uit de vakantiewinkel hebben de situatie doorgespeeld naar het hoofdkantoor. Je hoort hoogstwaarschijnlijk spoedig van hen.

Ik hoop dat je het samen met onze vakantiewinkel op kan lossen.

Nuria
    Team Webcare

Ook een klacht indienen over D-reizen?