Klacht D-reizen: Klacht D-reizen omboeking/annulering vakantie i.v.m. corona

#SubNymph

Op 23/01/2020 boekten een vriendin en ik een pakketreis naar Kreta voor 09/07/2020. Hiervoor betaalde wij een begin van 600 euro.

Ons vakantiegebied is per 29/06/2020 nog steeds code oranje. Dat houdt in dat men alleen noodzakelijk moet reizen, en wordt het ook afgeraden door de overheid om op vakantie te gaan.

Wij boekten onze vakantie toen de situatie normaal was in Griekenland. Bij onze afspraak hadden wij nog geen annuleringsverzekering afgesloten, maar werd ons verteld dat we later terug konden bellen erover. Echter, toen mijn vriendin belde werd haar verteld dat het niet kon, en alleen kon tijdens onze boeking. Dit was ons tijdens onze afspraak niet verteld.

In onze factuur bij D-reizen, staat duidelijk vermeld dat D-reizen aangesloten is bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), dus de garantieregeling van SGR is van toepassing.
Op de site van de SGR, stond een artikel over ‘Voucher bij annulering of omboeking door Corona.’ Hierin werd vermeld dat ‘’reizigers kunnen met deze voucher de door de reisorganisatie geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken.’’
Bij ons werd het chaotisch geregeld: wij kregen eerst te horen dat we niet meer een annuleringsverzekering konden afsluiten, daarna te horen dat we een vakantie moesten omboeken naar de herfst naar een andere bestemming, en zelfs een geheel ander land.
Toen wij vertelde dat we het liefst wilde wachten op het omboeken voor volgend jaar in de zomer, werd ons verteld dat dit niet mogelijk was. Echter toen wij keken op de site van D-reizen bij precies hetzelfde verblijf, kon je wel een vakantie boeken voor volgend jaar.

Ook stond er op de officiële consumentenbond-website dat we onze boeking volgens toezichthouder ACM konden ontbinden, doordat we onze accommodatie hebben geboekt voor de activiteiten. Een paar van deze activiteiten zijn het zwembad, pooltafel en BBQ-nachten met live traditionele dansen. Dit gaat echter lastig worden, aangezien we afstand moeten houden van andere gasten en personeel. Ook worden er veel bacteriën verspreid in het zwembad, en is afstand houden daar echt niet te doen.

Wij moeten nu een incasso betalen, omdat we het niet omgeboekt kregen naar zomer volgend jaar. Ook heb ik een mail ontvangen met een nieuwe factuur voor de vakantie en de annuleringskosten. Deze gegevens in deze mail kloppen echter niet. Voor ons gevoel werden wij heel erg door D-reizen gepusht om te betalen en werden onze wensen niet gehoord.

Graag zouden wij een voucher willen krijgen voor de zomer volgend jaar, dus een soortgelijke vakantie. Ook zouden we het niet erg vinden om het nu stop te zetten, en de 600 euro kwijt te zijn waardoor we dus verder geen voucher hoeven, en niet het resterende bedrag betalen, omdat we dan niet op vakantie gaan. Als derde optie zouden we ook ons geld terug willen.

Ik zal hier beneden bestanden toevoegen van de gesprekken van mij en mijn vriendin en D-reizen, en verdere websites met bronnen.

We zouden heel graag willen dat dit z.s.m. wordt opgelost en dat beide partijen tevreden zijn.

D-reizen
    Beste mevrouw Filosi,

Ik begrijp dat het erg vervelend is dat wij uw reis hebben moeten annuleren en dat jij nu de annuleringsnota hebt ontvangen. Mijn collega's hebben er alles aan gedaan om de mogelijkheden met jullie door te nemen, maar hebben de reis uiteindelijk moeten annuleren.

Ik zie dat mijn collega's uit de vakantiewinkel jullie inderdaad hebben gebeld om de opties te bespreken.
    De opties waren op dat moment:
    1. De situatie afwachten en kijken of er meer bekend werd over reizen naar Griekenland.
    2. De reis omboeken naar een nieuwe reis met een vertrek tot maart met eventueel een andere bestemming, aangezien dat beschikbaar was bij de reisaanbieder. Verder is aangegeven dat jullie de reis konden omboeken tot 14 dagen voor vertrek.
    3. De reis op eigen initiatief annuleren tegen de actuele annuleringskosten.
    Er is helaas geen gebruik gemaakt van het aanbod om de reis om te boeken. Vervolgens hebben wij uit coulance jouw betaaltermijn aangepast naar 2 weken voor vertrek en daarbij is aangegeven dat wij de boeking moesten annuleren tegen de annuleringskosten als de betaling niet tijdig binnen zou zijn.

Het klopt inderdaad dat er een voucher wordt uitgegeven als de reis geannuleerd wordt door de reisaanbieder. Dit is bij jullie boeking helaas niet het geval. De grenzen van Griekenland stonden gepland open te gaan vanaf 1 juli, wat betekent dat het reisadvies op dat moment teruggezet zou worden naar geel en jullie reis door kon gaan. Het oranje reisadvies was op dit moment niet meer van toepassing. Daarnaast zijn de faciliteiten in het hotel geopend, maar wordt hierbij rekening gehouden met de corona maatregelen. Hierdoor kunnen jullie de reis helaas niet ontbinden.

Nogmaals begrijp ik dat dit niet de gewenste situatie is, maar wij hebben jullie geïnformeerd over de mogelijkheden, de betaaltermijn verschoven en aangegeven dat de reis geannuleerd zou worden als de reissom niet betaald op tijd betaald zou zijn. Naar aanleiding van deze communicatie zijn wij onze voorwaarden nagekomen en kunnen wij hierin helaas geen tegemoetkoming bieden.

Fabiën | Team Webcare

#SubNymph
We nemen een advocaat en bespreken dit verder bij de rechter. :)

Ook een klacht indienen over D-reizen?