Klacht Damixa: Ondeugdelijke keukenmengkraan

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 38402
Gebruiker
M. Homburg
Datum
6 reacties

Details

De klacht

In 2007 heb ik een nieuwe keuken laten plaatsen incl. een nieuwe keukenmengkraan van Damixa, type Tradition met gebogen uitloop. Deze vertoonde al na 3 jaar gebreken (lekkage op de plek waar de kraan uit het aanrecht komt) en is toen onder garantie vervangen in 2010. Deze nieuwe kraan begon na ca. 2 jaar alweer te lekken (op een andere plek, namelijk uit de uitloop) en omdat het steeds erger werd heb ik dit jaar contact opgenomen met de klantenservice. Zij zeggen dat ik twee nieuwe binnenwerken moet bestellen (kosten ca. 50 euro) omdat de garantietermijn van de oorspronkelijke kraan vorig jaar is verlopen. Ik ben echter van mening dat het niet normaal is dat een nieuwe kraan al zo snel (na 2 à 3 jaar) weer gebreken vertoont en dat je van zo'n product mag verwachten dat het veel langer zonder problemen functioneert. Als ik om de 3 jaar nieuwe onderdelen moet gaan bestellen wordt het wel een erg dure kraan. Wat is jullie mening?

De oplossing

Kosteloze levering van twee nieuwe binnenwerken, nr. 3752700.

6 reacties

  1. Auteur
    Damixa
    Datum
    Damixa verleent 5 jaar fabrieksgarantie op haar producten waarvan 2 jaar volledig inclusief reparatie aan huis. Gedurende 5 jaar worden onderdelen gratis verstrekt bij gebleken gebreken gerekend vanaf de aankoopdatum van het volledig aangekochte product. Een kraan heeft mechanische delen die aan slijtage en gebruik onderhevig zijn. Invloeden van de watertemperatuur die beslist niet hoger dan 65 graden celsius mag zijn, hoeveelheid kalk in het water en de aanwezigheid van filters in de waterleidingaansluiting bepalen de uiteindelijke individuele levensduur van de mechanische delen. Om die reden werkt Damixa met 5 jaar garantie vanaf de aankoopdatum van een volledig nieuw product.In uw geval heeft in 2010 een gratis toezending van nieuwe binnenwerken plaatsgevonden. Momenteel bevindt uw kraan zich buiten de garantieperiode en zijn helaas de vervangskosten voor de binnenwerken geen garantiekwestie meer maar vallen onder de gebruikelijke slijtage en veroudering en zijn daardoor voor uw eigen rekening. Voor de aankoop van onderdelen verwijzen wij u door naar uw leverancier van de keukenkraan. Mocht die niet meer bestaan dan kunt u op de dealersectie op onze website een mogelijke andere dealer selecteren.
  2. Auteur
    M. Homburg
    Datum
    Volgens de consumentenbond heb je ook na afloop van de garantieperiode nog rechten. Bovendien vind ik het geen normale slijtage als een kraan al na 2-3 jaar gebreken vertoond. Ik heb nog nooit eerder een kraan gehad die als zo snel, en ook nog eens 2x achter elkaar, kapot gaat.
  3. Auteur
    Damixa
    Datum
    Geachte heer, mevrouw,
    Indien u het ondeudelijk product vindt of van mening bent dat het product niet voldoet aan uw verwachtingen dient u terug te gaan naar het bedrijf waar u de kraan heeft aangekocht. U heeft nu ons als fabrikant benaderd en maakt daardoor aanspraak op de fabrieksgarantie. Het bedrijf wat u heeft geleverd zou mogelijk bij u kunnen achterhalen wat de werkelijk oorzaak is van het terugkerend probleem. Zoals gezegd kan een watertemperatuur of het ontbreken van filters in de toevoerwaterleiding het terugkeren van het probleem veroorzaken. Dat is iets wat uw installateur van de kraan kan controleren. Als fabrikant kunnen wij dit niet op afstand beoordelen. Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
  4. Auteur
    M. Homburg
    Datum
    Helaas is het bedrijf waar ik de keuken (incl. kraan) heb aangekocht failliet gegaan, anders had ik daar wel gereclameerd. Het gaat niet om een terugkerend probleem want het eerste mankement was van een andere aard dan het tweede. De watertemperatuur is onder de 65 graden en bovendien zouden andere kranen in huis (die al vele jaren eerder geïnstalleerd zijn) dan ook problemen moeten geven, hetgeen niet het geval is.
  5. Auteur
    Damixa
    Datum
    Geachte, Zoals aangegeven betreft het mechanische delen die aan slijtage onderhevig zijn. Indien u de onderdelen vervangt en controleert of u filters in de aanvoerleiding heeft en deze indien niet aanwezig alsnog aanbrengt, dan kunt u weer langere tijd van uw kraan gebruik maken.
  6. Auteur
    M. Homburg
    Datum
    Ook al ben ik niet helemaal tevreden zal ik me er maar bij neerleggen. Ik denk niet dat ik in de toekomst nog een Damixa-kraan zal aanschaffen, gezien de ervaring met deze 2 kranen.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
M. Homburg
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over Damixa?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen