Opgelost door De Bijenkorf: Strijd met consumentenrecht

sad Opgelost
LegalSpecialist

Bij het uitpakken van een artikel dat ik bij De Bijenkorf online heb besteld, kwam ik tot de ontdekking dat het artikel een groot gebrek vertoonde: het was defect. Op 29 september 2021 heb ik het artikel aan De Bijenkorf doen toezenden, onder uitoefening van het recht op ontbinding van de koopovereenkomst. De Bijenkorf kiest er zelf voor om de voorwaarden voor het recht op herroeping van de overeenkomst (art. 6:230o BW) toe te passen. Dit houdt in, dat ik binnen 10 werkdagen een reactie en restitutie van De Bijenkorf had dienen te ontvangen.Op 19 oktober 2021 heb ik nog altijd niets vernomen van de Bijenkorf. De Bijenkorf heeft de eigen voorwaarden geschonden, evenals de wettelijke eis om onverwijld restitutie toe te passen (art. 6:230r BW) indien het artikel door de verkoper in ontvangst is genomen.

Gaat een product binnen 6 maanden kapot, dan voldoet het niet aan de wettelijke eisen van conformiteit
Een product dat binnen 6 maanden na ontvangst defecten vertoont, wordt geacht nooit aan de wettelijke eisen van deugdelijkheid te hebben voldaan. In dit geval is het evident: het artikel vertoonde bij het uitpakken een gebrek (een scheur). Het teruggezonden artikel is reeds op 2 oktober 2021 ontvangen door De Bijenkorf, 5004 VB Tilburg. Het bewijs van het in ontvangst nemen van het teruggezonden artikel door De Bijenkorf op 2 oktober 2021 heb ik meegezonden in de klachten die ik reeds aan het Customer Care Center/klantenservice van De Bijenkorf heb gevoegd.

Ik heb nu viermaal een bericht gezonden aan het customer care center en tot nog toe heb ik niets vernomen van de zijde van De Bijenkorf. Op 15 oktober 2021 heb ik een ingebrekestelling aan De Bijenkorf gestuurd wegens het niet-verschoonbaar overschrijden van de eigen voorwaarde om binnen 10 werkdagen restitutie toe te passen.
De Bijenkorf verkeert d.d. (19 oktober 2021) drie werkdagen in gebreke. Buiten het feit dat het bijzonder treurig is dat De Bijenkorf het consumenten onmogelijk poogt te maken om naar behoren het consumentenrecht uit te oefenen, is het onrechtmatig dat De Bijenkorf zich in stilzwijgen hult en zowel de eigen als de wettelijke voorwaarden schendt.

Ik verwacht binnen één werkdag een oplossing, want hier is geen excuus voor mogelijk.

Ik dien direct restitutie te ontvangen. Vanaf 15 oktober 2021 verkeert de Bijenkorf in gebreke. Er is geen excuus voor mogelijk om zelfs na de datum van het vast komen staan van de wanprestatie nog te zwijgen en geen restitutie uit te voeren.

De Bijenkorf
    Hoi,

Hierbij een kopie van mijn reactie op Klacht.nl.

Als je een bestelling retourneert ontvang je geen bericht van ons wanneer deze is ontvangen door de webshop. Hiervoor is de retour track trace code die je bij het inleveren van het pakket ontvangt van het postkantoor of punt.
    Wanneer de bestelling retour is verwerkt ontvang je hier wel een e-mail over ter bevestiging. Ik zie dat jij hier inderdaad meerdere keren contact over hebt opgenomen met ons. Ik heb de de webshop gevraagd om de bestelling indien mogelijk retour te verwerken. Ik hoop dat wij jou hier vandaag al meer over kunnen vertellen. Houd je e-mail goed in de gaten dus de komende dagen!

Mijn excuses voor het ongemak in de tussentijd.

Anneke
    Team Webcare
    de Bijenkorf

LegalSpecialist
Aanpassing 20-10-2021: Inmiddels is de oplossing geboden. Ik heb nu het bevestigingsbericht ontvangen, dat het artikel in goede orde is ontvangen en het bedrag zal worden gerestitueerd. Ik vind het jammer dat het zo moet gaan. Ik ben jarenlang naar tevredenheid Member van de Bijenkorf geweest. Eerder bericht van 20-10-2021: De termijn voor terugbetaling is reeds met 3 werkdagen verstreken. Ik had uiterlijk op 15 oktober 2021 restitutie dienen te ontvangen. Ik krijg pas een terugkoppeling na vier meldingen mijnerzijds aan de klantenservice en tweemaal een melding op klacht.nl en en klachtenkompas. U kunt de consument niet aan het lijntje houden. Nu ben ik rechtsgeleerde op het gebied van het overeenkomstenrecht, dus ik weet exact wat mijn rechten zijn. Dit is géén behoorlijke bejegening van de consument.

Ook een klacht indienen over De Bijenkorf?