Klacht De Meyere: De Meyere pannen -"gewapend met titanium plasma antikleeflaag"- helaas na 6 weken al kapot

sad Niet opgelost
van der Wolk

In december 2020 heb ik van mijn man twee Alu Pro koekepannen van de Meyere gekregen. Ik was daar in eerste instantie erg blij mee omdat ze erg goed bakten. Helaas waren de pannen na 6 weken al kapot.
Op de website van De Meyere staat “De pannen zijn bovendien gewapend met een titanium plasma antikleeflaag, bestaande uit 5 lagen en versterkt met titanium partikels voor een langere levensduur” en “De Duraglide Titanium antikleeflaag bestaat uit 5 lagen waaronder een titanium plasma basislaag voor extra duurzaamheid. Deze unieke antikleeflaag wordt gezien als één van de meest duurzame antikleeflagen van zijn soort op de markt” en bovendien “kwam als beste uit de test van de Consumentenbond (mei 2018)”. Ondanks dat de pannen erg duurzaam zijn raadt De Meyere aan om niet met scherpe voorwerpen in de pan te gaan en de pannen niet in de vaatwasmachine af te wassen.
Op de website van de verkoper stond bovendien; “Een pan van Demeyere koop je niet voor even maar voor het leven.”
Volgens het advies van De Meyere heb ik steeds siliconen spatels en houten lepels gebruikt en heb ik de pannen met de hand afgewassen. Ik heb de pannen ook steeds met de panbeschermer ertussen opgeborgen. Toch zijn mijn pannen al na zes weken beschadigd.
Ik heb De Meyere benaderd met de vraag of zij het konden oplossen maar dat moest via de verkoper gaan. Van de verkoper moesten we tot twee keer toe foto’s van de pannen opsturen zodat ze door de Meyere beoordeeld konden worden. Vervolgens kregen we het antwoord dat de pannen door De Meyere zelf gezien en beoordeeld moeten worden voordat er een oplossing kan worden gezocht. Ook gaf de verkoper aan dat “heeft er mee te maken dat ze helaas heel regelmatig garantie verzoeken krijgen waarbij in werkelijkheid blijkt dat de klant de pan totaal niet goed heeft gebruikt.”
Uit de beschrijving van de pannen bij aanschaf, hadden wij het idee gekregen dat het hier niet om een reguliere Teflon anti-aanbaklaag zou gaan, maar om een laag die veel bestendiger zou zijn tegen mogelijke beschadiging. Inmiddels begrijpen we dat het toch gewoon om een anti-aanbaklaag gaat in deze pannen, die blijkbaar eenvoudig beschadigd raakt, dat is dan toch teleurstellend.
Volgens de leverancier geeft de Meyere aan dat “in principe aan dat deze beschadiging geen enkel kwaad zou kunnen”. Wij denken daar anders over, de antikleeflaag laat los en komt in het eten terecht. Dat is niet zo’n prettig idee en lijkt me ook niet gezond.

Ik wil graag mijn geld terug. Ik verwacht dat een dergelijke dure pan langer mee gaat en voel me misleid door de beschrijving van de pan op de website.
Eventueel wil ik ook genoegen nemen met twee vergelijkbare pannen zonder antikleeflaag.

De Meyere
    Beste C. van Wolk,
    We hebben geen klacht op uw naam ontvangen, niet via ons contactformulier, en ook niet via onze mailbox. Wel ontvangen we regelmatig foto's van onze dealers om te beoordelen, maar deze foto's hebben we niet beoordeeld.
    Demeyere geeft 5 jaar garantie op productie- en materiaalfouten. Maar aan de hand van bijgevoegde foto's kunnen we niet oordelen of productiefouten vaststellen. Bedoelt u met beschadiging, de lichte slijtage op de rand van de pan? Want deze ontstaat door afkloppen van keukenmateriaal, of het laten afdruipen in een afdruiprek, maar doet niets af aan de kwaliteit van de pan. Dit noemen we gebruikerssporen, want een koekenpan is uiteindelijk een gebruiksvoorwerp en zal na verloop van tijd altijd gebruikssporen vertonen. De pan zou dan ook fysiek moeten beoordeeld worden, en als er een productiefout vastgesteld wordt, dan wordt deze omgeruild.
    Waar heeft u deze pannen aangekocht? Want onze naverkoop service loopt via het winkelpunt waar het product aangekocht werd. Kan u het aankoopbewijs doormailen naar info@Demeyere-nederland.nl ?
    met vriendelijke groeten,
    Ils Van Calster
    Customer service
    Demeyere-Zwilling
    van der Wolk
    De pannen zijn na zes weken beschadigd, terwijl wij ze zeer zorgvuldig en volgens de aanwijzigingen van de fabrikant hebben gebruikt. We hebben eerder een e-mail aan de Meyers gestuurd daarover en werden vervolgens verwezen naar de leverancier. De leverancier geeft aan dat veel klanten tevergeefs een beroep doen op garantie omdat de fabrikant als argument geeft dat de pannen verkeerd behandeld zijn. De antwoorden die we van de Meyers krijgen op onze klacht zijn ook dat we de pannen verkeerd behandeld hebben en dat het gaat om gebruikssporen die we moeten accepteren.
    We hebben tot twee keer toe foto’s opgestuurd aan de leverancier ter beoordeling. We zijn in overleg met Demeyere voor een oplossing en hopen op een redelijk voorstel om tot een oplossing te komen.
    De Meyere
    Beste Mevrouw van der Wolk,

We zouden de pan toch graag bij ons ontvangen. Is het mogelijk om ze te versturen naar onderstaand adres? Dan kunnen we een commercieel voorstel doen.
    • Omruilen naar de Alu Pro ceraforce, met keramische antikleeflaag.
    • Omruilen naar een RVS koekenpan type Ecoline 5, Athena 5 of Multiline 7 mits bijbetaling want deze pannen zijn duurder.
    Meer info over de koekenpannen vind je op onze site.

Demeyere Comm V
    t.a.v. de service afdeling
    Atealaan 63
    B2200 Herentals
    België

Deze mail werd ook aan u verstuurd op 11/5, maar we mochten nog geen reactie ontvangen
    van der Wolk
    De winkel waar we de pannen hebben gekocht heeft aangeboden om de pannen terug te nemen en geld terug te geven. Ik ga bij deze winkel andere pannen uitzoeken.
    Ik vind het heel jammer dat deMeyere in haar reacties ervan uit gaat dat wij de pannen niet goed behandeld zouden hebben. Ik voel me nog steeds misleid door de omschrijving die gegeven werd over de pan. De antikleeflaag zou erg sterk zijn. Jammer dat wanneer dat niet het geval blijkt dat de Meyere schrijft dat het komt door het afdruiprek of het afkloppen van gereedschap op de rand. Jammer!

Ook een klacht indienen over De Meyere?