Opgelost door De Nederlandse Loterij: Ik ga om een account op te zeggen geen kopie ID kaart sturen

angry Opgelost
G.R. Peters

Ik kan mijn account bij de Staatsloterij niet opzeggen zonder dat ik mijn kopie ID kaart met de mail ga sturen naar de klanten service.
Het abonnement is al langere tijd inactief en omdat ik regelmatig gebeld wordt door de Staatsloterij wil ik om daar van af te zijn het account en alle gegevens bij de Staatsloterij te laten wissen.
Dit kan vlg de staatsloterij niet zonder dat ik mijn ID kaart stuur, maar ik ben dit niet van plan.
De medewerker heeft mijn identiteit al vast gesteld door postcode huisnummer, geboortedatum, en laatste cijfers rekening nummer.

Het account moet zonder het sturen van het kopie ID kaart opgezegd kunnen worden.

De Nederlandse Loterij
    Geachte heer Peters,
    U geeft aan dat u uw account wilt verwijderen zonder het sturen van uw kopie ID. Graag wil ik hier de volgende reactie op geven.
    In verband met de op ons berustende verantwoordelijkheid m.b.t. het veilig omgaan met persoonsgegevens kunnen wij uw verzoek zonder overleg van een kopie van uw ID en of paspoort niet uitvoeren. Er is voor ons geen andere mogelijkheid om te controleren dat het verzoek door de rechtmatige accounthouder is aangevraagd.
    Deze maatregel nemen wij om te voorkomen dat iemand anders door uw gegevens te gebruiken het verzoek indient zonder dat u dit weet en of hierom heeft verzocht.
    Wij verwijzen u dan ook naar de website van de autoriteit persoonsgegevens op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-vergetelheid#waar-moet-ik-als-organisatie-op-letten-wanneer-ik-een-kopie-van-een-identiteitsbewijs-vraag-bij-een-verzoek-om-persoonsgegevens-te-wissen-6707

Hierin wordt aangegeven dat een organisatie om een kopie ID en of paspoort mag vragen wanneer er geen andere mogelijkheid is om de identiteit vast te kunnen stellen van een betrokkenen.

M. Hussainali
    Nederlandse Loterij, afdeling klachten

G.R. Peters
Het account is opgezegd zonder dat ik een ID heb hoeven sturen De Staatsloterij denkt zeker dat een account bij hen erg belangrijk is dat ze de AVG overtreden

Ook een klacht indienen over De Nederlandse Loterij?