Klacht Dekker Makelaars: Makelaar drijft met achterbakse spelletjes de prijzen op

VanDijk070

Na een bod te hebben gedaan op een woning, kregen we als reactie dat ondanks dat we het hoogste bod hadden uitgebracht. (10% boven vraagprijs!!) dat de verkoper teleurgesteld was. Uiteindelijk kregen we een tegenbod waar we er nog 1% bovenop moesten doen en dan zouden we een deal hebben. Dit hebben we gedaan en we zijn begonnen met het papierwerk in orde te brengen. Vervolgens neemt Alice van Dekker makerlaars klaarblijkelijk contact op met de overige bieders die te laag hadden geboden en nu toch hoger willen bieden. Op mysterieuze wijze wordt de verkoper hiervan op de hoogte gebracht en zegt een hoger bod van ons te willen of ze gaan met een andere partij in zee. Deze makelaar breekt dus alle integriteitsregels die er zijn en speelt partijen tegen elkaar uit.

Niet, met een dergelijk onbetrouwbare partij wil ik geen zaken meer doen.

Dekker Makelaars
    Wij hebben kennis genomen van uw klacht. Allereerst betreuren wij het dat het u niet is gelukt de door u gewenste woning bij ons aan te kopen. Zoals u aangeeft bent u door een andere partij overboden nádat u mondeling een tegenvoorstel van de verkoper had geaccepteerd. Kennelijk maar helaas ten onrechte verkeerde u in de veronderstelling de woning al te hebben aangekocht. U zag zich er al wonen. Toen dit anders bleek te zijn was dat voor u kennelijk een enorme desillusie. Graag informeren wij u als volgt. Als verkopend makelaar zijn wij, zelfs ná een mondelinge overeenkomst, verplicht een nadien gedaan hoger bod van een andere partij door te geven aan en te bespreken met onze opdrachtgever/verkoper. Het staat opdrachtgever/verkoper in dat geval vrij de woning alsnog te gunnen aan de tweede partij met het hogere bod en/of betere voorwaarden en dus afscheid van, in dit geval, u als eerste partij te nemen. Pas nádat de koopovereenkomst door verkoper en koper is getekend, is er sprake van een rechtsgeldige en dus juridisch bindende overeenkomst. Dit wordt het zogenaamde “schriftelijkheidsvereiste” genoemd waaraan wettelijk moet worden voldaan. Dat u zelf een hoger tegenvoorstel van verkoper bereid bent te accepteren om de woning van verkoper gegund te krijgen maar meent dat een andere geïnteresseerde gegadigde die vergelijkwaardig heeft geboden zijn voorstel niet mag verbeteren en u de verkopend makelaar beticht van achterbaksheid en het breken van integriteitsregels, houdt geen pas. Het stond immers ook ú nadien nog vrij uw voorstel te vernieuwen hetgeen u niet hebt gedaan, zie bijlage. Partijen worden niet door de makelaar tegen elkaar uitgespeeld maar hebben rechten die zij al of niet naar eigen goeddunken kunnen uitoefenen. De makelaar fungeert slechts als doorgeefluik en is verplicht biedingen aan zijn opdrachtgever/verkoper door te geven. Daar is niets mysterieus aan. De verkoper behoudt zich ten alle tijde het recht van gunning voor totdat de koopovereenkomst door beide partijen is getekend. In deze heeft de verkoper de woning gegund aan een tweede partij die niet alleen hoger had geboden maar ook geen voorbehouden had en afscheid van u genomen.. Dat is zoals het kan, mag gaan en geheel volgens de regels. Wij vertrouwen erop het biedingsproces hierbij helder uit de doeken te hebben gedaan en beraden ons over aangifte wegens smaad en laster.
    Dekker Makelaars.
    Dekker Makelaars
    Dekker Makelaars.

Ook een klacht indienen over Dekker Makelaars?